6 tips voor het verbeteren van je LinkedIn profiel

0

6 tips voor het verbeteren van je LinkedIn profiel

Of je nou in loondienst bent, ZZP’er of student, het hebben van een LinkedIn profiel is voor iedereen zinvol. Werkgevers, recruiters en opdrachtgevers gebruiken het sociale netwerk om te zoeken naar de perfecte kandidaat voor die ene baan of dienst. Het is daarom belangrijk dat je profiel up to date is en eruit springt. In deze blog geven we je daarom zes tips om je LinkedIn profiel te verbeteren. 

Professionele profielfoto

Wanneer bezoekers door LinkedIn heen scrollen kijken ze vaak als eerst naar iemand zijn profielfoto. Dit geeft een eerste indruk en is daarom erg belangrijk. Zorg dat deze professioneel is en niet een gezellig vakantiekiekje. Gebruik een actuele foto die past bij jouw positionering op de arbeidsmarkt. Mocht je het echt goed aan willen pakken dan kun je investeren in een fotograaf die is gespecialiseerd in professionele profielfoto’s.

 Pakkende kopregel

Direct onder je profielfoto kun je een kopregel toevoegen. Dit is raadzaam om te doen wat dit is het eerste wat bezoekers over jou lezen. Vertel in deze regel wie je bent, wat je doet en waarom. Probeer jezelf op een originele manier te presenteren. Zo onthouden mensen je beter en zullen ze je eerder benaderen voor een baan of klus.

 Overtuigende samenvatting

Na de kopregel is er ruimte om een samenvatting toe te voegen aan je profiel. Om de gehele samenvatting te kunnen lezen moeten mensen op ‘Lees verder’ klikken dus zorg dat je ze in de eerste regel al overtuigt om dat te doen. Vermeld verder waar je naar op zoek bent, wat je op dit moment doet of wat je visie of missie is. Probeer het overzichtelijk en scherp te formuleren zodat je wederom opvalt bij de bezoekers.

Gepersonaliseerde URL

Wanneer je een LinkedIn profiel aanmaakt krijg je een random URL. Deze kun je echter personaliseren. Het is aan te raden om een korte URL te kiezen die is gebaseerd op je naam. Op die manier kunnen mensen je het snelst vinden op LinkedIn en in de zoekmachine. Je kunt de URL veranderen aan de rechterkant van je profiel-pagina onder het kopje ‘Openbare profiel en URL bewerken’.

 Zoekwoorden in tekst

Om makkelijk gevonden te worden door recruiters of opdrachtgevers is het handig om relevante zoekwoorden te verwerken in de content op jouw profiel. Bedenk op welke zoekwoorden zij mogelijk zullen zoeken. Door deze te gebruiken tijdens het schrijven van de kopregel, samenvatting en werkzaamheden, zal je sneller gevonden worden.

Media toevoegen
Ten slotte is het een goed idee om verschillende media toe te voegen aan je profiel. Dit kan onderaan de samenvatting of als toevoeging aan je werkzaamheden. Video is hot op het moment en visueel aantrekkelijk. Heb jij relevante foto’s, video’s of presentaties die jouw competenties en ervaringen ondersteunen? Voeg deze dan toe!

Hopelijk kun je met deze tips aan de slag en wordt jouw LinkedIn profiel straks bezocht door de juiste personen. Succes!

Met jarenlange ervaring als recruiter weet Bas Klein Geltink, oprichter van Sollicitego, als geen ander waar bedrijven naar zoeken en hoe jij je als sollicitant kunt onderscheiden. Hij is altijd van mening dat je moet doen wat je gelukkig maakt. In zijn geval mensen helpen door het overdragen van zijn kennis. Met Sollicitego heeft hij het grootste trainingsbureau op het gebied van solliciteren in Nederland.

Deel dit bericht

Comments are closed.