Yannick Brangers – ‘Ik wilde maar één stage. Het werden er twee en een baan.’

0
Leestijd: 3 minuten

Yannick Brangers maakt naar eigen zeggen aanspraak op de titel ‘langstlopende stagiair ooit’. Dat was nooit de bedoeling, maar zowel voor zijn masterstage als voor zijn thesis vond hij bij Ahold Delhaize de perfecte plek, ook al bestonden daar geen vacatures voor en bezocht hij nooit een Matching Day. Inmiddels heeft hij een vaste baan bij Ahold Delhaize.

Hoe vind je vacatures die niet bestaan?

‘Ik werk al acht jaar bij Albert Heijn en drieënhalf jaar geleden was er een Dialoogdag tussen directie en winkelpersoneel. Daar ging het bedrijf niet vertellen wat het aan mogelijkheden bood, maar werd er juist gevraagd: wat zou jij willen? Ik vertelde dat ik niet, zoals de meesten, wilde doorgroeien naar supermarktmanager; ik wilde iets met data. Director HR Analytics, Bart Voorn, vond dat boeiend en bracht me in contact met de afdeling Location Intelligence. Deze afdeling kijkt naar waar Albert Heijn, Etos en Gall & Gall met wat voor soort winkel aanwezig zou moeten zijn. Na mijn bachelor Aarde & Economie ging ik GIMA (Geographical Information Management and Applications) studeren. Dat gaat over geo-data: wat gebeurt er en waar? Dat is exact waarmee de afdeling Location Intelligence zich bezighoudt. Daar kreeg ik een heel vrije opdracht: doe iets met open geo-data.’

Je mocht je eigen opdracht formuleren?

‘Ja, dat zal niet iedereen fijn vinden, maar ik wel. Ik besloot te analyseren in welke bezorggebieden en wanneer Picnic gegroeid is om vast te stellen wat de invloed daar is op Albert Heijn Online. Daarnaast maakte ik een automatiseringssysteem. Een medewerker was een paar uur in de week bezig om voor Amsterdam handmatig in kaart te brengen waar nieuwe woningen worden gebouwd. Dat was tijdrovend en foutgevoelig. Ik maakte een systeem dat die projecten automatisch in kaart brengt.’

En de plek voor je thesis?

‘Tja, ik had besloten dat ik daarvoor echt naar een ander bedrijf zou moeten, maar Bart kwam weer met een prachtplek. Ditmaal een samenwerking van zijn afdeling, HR Analytics, met de HR-afdeling van Etos. Daar ging ik aan de slag met het onderwerp: hoe maak je, door middel van data, optimaal gebruik van de specialismen van de medewerkers in de winkels? Dit model was niet bedoeld om ooit uit te voeren, maar puur als analyse voor mijn thesis. Grappig was dat mijn begeleider vanuit de TU Delft in het begin moeite had om te begrijpen dat kennis over geo-data toe te passen is in een HR afdeling.’

Deed je ook nog iets dat Etos kon toepassen?

Ja, want met behulp van geo-data bracht ik in kaart wat het potentiële verzorgingsgebied van een Etos-winkel is. Hierbij smeerden we de totale omzet van de winkel uit over de bewoners in een cirkel rondom de winkel. Dat leidt in Amsterdam tot veel kleinere cirkels dan in dunbevolkte gebieden. Dit model was bedoeld voor mijn thesis, maar wordt nu gebruikt bij de verspreiding van miljoenen folders.’

Wellicht konden de winkelmanagers hier ook iets van leren?

‘Klopt. We stuurden alle winkels ook een rapport over de demografische kenmerken van de mensen in hun verzorgingsgebied. We hoopten dat daar geen verrassingen voor hen in zouden staan – ze kennen hun buurt – maar dit bleek vaak wel het geval. Dat biedt kansen voor de winkel. Je kunt dan meer nadruk leggen op bijvoorbeeld babyvoeding of juist op make up. Ook vonden we nuttige patronen tussen demografische kenmerken van winkels en hun verkooppatronen.’

Je deed niet alleen twee stages bij Ahold Delhaize, je hebt er nu een vaste baan als data scientist. Waarom ben je hier niet weg te slaan?

‘Iedereen kent onze winkels. Dus als je hier iets bedenkt dan heeft dat direct impact op de samenleving. Bij warm weer kopen mensen ineens meer van bepaalde producten. Dat leidt tot legere schappen. Ik wil graag meedenken hoe we dat kunnen voorkomen. En zo zijn er nog 1.000 zaken die je kunt verbeteren waarvan iedereen profiteert.’

Kun je tot slot iets zeggen over de sfeer?

‘Die is prettig en informeel. Mijn sollicitatiegesprek voelde als een koffiepraatje in plaats van een formeel gesprek. Iedereen wordt hier, ongeacht functie, ook aangesproken bij de voornaam. Ook Marit, de CEO.  Door de grootte van Ahold Delhaize is er veel mogelijk. Daar zijn mijn stageplaatsen het levende bewijs van.’

 

Lees meer over de Matching Days
Share.

Comments are closed.