Voor alle nachtbrakers. Zo krijg je je slaapritme terug!

0
Leestijd: 2 minuten

Ha nachtbraker! Ligt jouw slaapritme overhoop? Ga je meestal naar bed als je vogels beginnen te fluiten en sta op als het begint te schemeren? Hoe moet dat nou als je straks een serieuze nine to vive job hebt. Misschien wordt het tijd om je slaapschema te fixen. Geen paniek, we gaan het voor je regelen. Lees hieronder hoe je je slaapritme terug krijg!

Je slaapritme weer in orde brengen is erg belangrijk. Je kunt niet je eerste dag aankomen om 9 uur en om kwart over 9 al slapend te vinden zijn op je bureaustoel. Vandaar dat je dit moet gaan trainen. Zorg wel dat je hier ongeveer 1 a 2 weken van te voren mee gaat beginnen. Dit ritme voor elkaar krijgen heeft wat tijd nodig.

Zorg dat je dit ritme terugkrijg door vroeg te gaan slapen en je wekker een keer vroeg te zetten. Ga om 10uur al in je bed liggen en zorg dat je een keer om 8 uur er al uit bent.  Waarschijnlijk kan je om 10uur nog totaal niet slapen en ben je de volgende dag kapot. Dit is goed! Slaap niet overdag, op deze manier ben je de volgende avond gelijk vertrokken als je je bed aanraakt.

Herhaal dit een paar avonden tot je slaappatroon weer ongeveer loopt zoals het zou moeten. Daarna begint het optimaliseren van je slaappatroon. Dit verschilt per persoon! Hierbij komen we bij “chronotypes”  Het is belangrijk erachter te komen welke jij bent. Je hebt een leeuw, beer, wolf en dolfijn!

Beer

De beer is in Nederland in de meerderheid. 55 procent van de bevolking zelfs. Een beer is iemand die elke nacht een winterslaap houdt. Je bent niet wakker te krijgen en gaat mee met het met het daglicht. Je hebt ook wel je slaap nodig, minder dan 8 uur doe jij het niet voor.

Leeuw

Dan krijgen we de leeuw. Je bent topfit in de ochtend maar in de avond begin je wel moe te worden. Rond 10 uur is het wel goed voor de dag en ga jij slapen

Wolf

Jij bent erg bekend met de snooze knop. En daarna het koffiezetapparaat. In de middag begin jij eigenlijk pas door te hebben dat je wakker bent en in de avond denk jij totaal nog niet aan slapen.

Dolfijn

Je slaapt erg licht en bent al wakker als er een auto langsrijd? Dan loop je een groter risico op slaapstoornissen. Belangrijk is om geen middagdutjes te doen. Dat gaat je situatie niet verbeteren!

Dan komen we bij de optimale dagindeling per chronotype. Gebruik dit om jou ritme te blijven onderhouden. Zo kan jij genieten van je dag zonder elke keer zo moe en futloos te zijn.

Wil je weten hoe je niet alleen uitgeslapen, maar ook professioneel overkomt? Lees hier hoe je dit kan doen.

 Bron: Treehugger

 

Vind een rede om jouw slaapritme terug te krijgen op afstudeerstage.nl, traineeshipsoverzicht.nl ! Weet je niet wel bedrijf bij jou past? Kijk dan eens naar inhousedagen of businesscourses die worden gegeven.

Deel dit bericht

Comments are closed.