Lotte Hulshof, Waarom leren naast werken nuttig is – OpMorgen

0
Leestijd: 2 minuten

Lotte Hulshof werkt sinds oktober 2018 bij OpMorgen en vertelt in deze blog over haar ervaring als startend adviseur.

Gaan én stilstaan

Yes! Ik was aangenomen bij OpMorgen en mocht mij gedurende drie jaar gaan inzetten bij gave opdrachtgevers. Ik was super gemotiveerd om strategisch met opdrachtgevers mee te denken, en organisaties echt vooruit te helpen. Voor ik het wist, liep ik binnen bij mijn nieuwe opdrachtgever en moest ik dit ook echt gaan dóen. Maar waar kon ik het beste mee beginnen? En hoe zorgde ik ervoor dat ik ook echt van toegevoegde waarde zou zijn? Dat waren geen dingen die ik had geleerd in de collegebanken. Gelukkig kon ik al in mijn eerste weken bij OpMorgen meegenieten van alles wat er georganiseerd wordt om adviseurs van OpMorgen verder te ontwikkelen. Juist op die punten waar we als starters tegenaan lopen. Van doen en ervaren leer je natuurlijk het meest, maar door zo nu en dan stil te staan bij hóe je iets doet of zou kunnen doen, word je ook echt beter in je werk.

Lekker praktisch

De kennis en vaardigheden die ik tot nu toe heb opgedaan in het ontwikkeltraject van OpMorgen, pas ik ook echt toe in mijn huidige opdracht, waarbij ik projectleiders bij een omgevingsdienst help om projectmatig werken meer te borgen in hun projecten en in de organisatie als geheel. Zo werk je in de leerateliers, een van de onderdelen van het ontwikkeltraject van OpMorgen, aan specifieke vaardigheden. In een van deze leerateliers heb ik samen met een aantal collega’s onder begeleiding ge-oefend met pitchen. Het was best wel ongemakkelijk om vier keer opnieuw ongeveer hetzelfde verhaal te vertellen aan dezelfde groep mensen. Maar toen ik een paar weken later bij de Omgevingsdienst startte en mij al na een kwartier na binnenkomst bij de weekstart mocht voorstellen aan mijn nieuwe collega’s, was ik blij dat ik even geoefend had!

Een paar weken geleden ben ik ook begonnen met één van de kerntrajecten van OpMorgen, Adviseren. Tijdens de eerste tweedaagse van dit opleidingstraject leerde ik dat het in de beginfase van je opdracht heel belangrijk is om te weten wat jouw opdrachtgever eigenlijk van je vraagt en wat precies jouw taken zijn: “de vraag achter de vraag” achterhalen. Ik was toen net gestart bij een omgevingsdienst en besefte me dat ik mijn rol nog niet duidelijk voor ogen had. In overleg met mijn opdrachtgever en in samenwerking met een senior adviseur van Twynstra Gudde, hebben we daarom een middagsessie georganiseerd samen met de projectleiders van deze omgevingsdienst. Hierin hebben we heel concreet gemaakt wat iedereen van elkaar verwacht en wat we willen bereiken op het gebied van projectmatig werken binnen de organisatie, waardoor ik nu veel gerichter aan de slag kan. Door de aansluiting op de praktijk is het opleidingstraject van OpMorgen voor mij echt een toevoeging én een leuke afwisseling in mijn werkweek natuurlijk.

Van collega’s moet je het hebben

Daarnaast vind ik het heel fijn dat ik voor vragen, tips en tools met betrekking tot mijn opdracht niet alleen kan terugvallen op mijn OpMorgen collega’s. Zeker ook op de kennis van ervaren Twynstra Gudde collega’s, die soms op een bepaald gebied zoals projectmatig werken, een expertise hebben ontwikkeld. De vrijdagen, waarop de meeste collega’s in Amersfoort werken, zijn ideaal om even een kop koffie met elkaar te drinken en ideeën uit te wisselen!

Ga naar de website van OpMorgen

 

Share.

Comments are closed.