Groeien met behulp van Design Thinking

0
Leestijd: 4 minuten

“The only certainty is uncertainty” of “Change to stay the same”. Een beetje cheesy cliché quotes natuurlijk, maar ik geloof dat dit de kern wordt voor veel bedrijven in onze alsmaar veranderende samenleving. Dit vraagt om een nieuwe manier van denken en aanpakken. Zeker van ons, de Young Professionals, die de toekomst in handen hebben.

Design Thinking

Je hebt er misschien wel eens van gehoord: Design Thinking. Ik kwam er tijdens een vak in mijn master mee in aanraking. We gingen in teams aan de slag voor een groot bedrijf om een nieuw service of digitaal concept te ontwikkelen met behulp van Design Thinking. Super leuk natuurlijk en het uiteindelijke resultaat mocht er zijn. Maar op de weg er naar toe liepen we regelmatig tegen dingen aan. Het heeft me erg bewust gemaakt van bepaalde neigingen of valkuilen, die aangeleerd zijn of misschien zelfs wel mens-eigen zijn. Deze inzichten probeer ik mee te nemen in mijn opdrachten en wil ik graag met jullie delen in deze blog.

Eerst even kort: Wat is Design Thinking? Het is een innovatiemethodiek die zijn roots heeft in de Designwereld. IDEO is de grondlegger van Design Thinking. Waar eerst er met name in een product focus (esthetisch en gebruiksvriendelijk, met een lage impact) was, verlegden zij de focus naar customer experience (waarde en hoge impact). Zoals de huidige CEO van IDEO, Tim Brown uitlegt: Design Thinking helpt om problemen te transformeren naar kansen. Hierbij ligt de focus op human-centered design, waarbij het tot op een dieper niveau begrijpen van de perspectieven en problemen van de eindgebruiker centraal staat. Met deze inzichten creëer je concepten en ga je experimenteren. Hierbij geldt dat je korte iteraties maakt, waarbij je het concept steeds test en aanpast met behulp van input van stakeholders, eindgebruikers e.d.

De laatste jaren is de populariteit van Design Thinking enorm toegenomen. Onderzoek toont dat Design-driven bedrijven in 10 jaar met 219% beter presteerden dan de S & P-index. Interessant, maar je vraagt je misschien af: Wat kan ik hier dan mee als Young Professional? Dat wil ik graag toelichten aan de hand van een aantal moeizame maar leerzame momenten tijdens mijn Design Thinking ervaring.

Het “Duhh” moment

Een probleem werd voorgelegd en we begonnen te discussiëren. Al snel vlogen de assumpties je om je oren. Je denkt een situatie en mensen soms al te begrijpen, maar na een aantal interviews kwam ik erachter dat dit niet het geval was. Het ligt vaak dieper, meer ingewikkeld. Het komt ook voor dat mensen niet eens goed weten wat ze echt willen of nodig hebben. Dit kan komen doordat ze door de huidige situatie beperkt worden in hun voorstellingsvermogen. Een leuk voorbeeld hiervan is Henry Ford, hij maakte de auto beschikbaar voor de massa. Zoals hij zei: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Probeer dus ook verder te kijken en te graven. Stel vaker de vraag “Waarom?” in plaats van “Wat?”. Zo kom je tot inzichten die dichter bij de kern liggen.

Stel vaker de vraag “Waarom?” in plaats van “Wat?”

Het “Eureka!” moment

Waar ik mezelf (en ook anderen) vaak genoeg op betrap, is het feit dat zodra je een probleem voorgelegd krijgt, je jezelf soms Einstein waant. Je denkt dat je hét perfecte idee hebt om het probleem in de kiem te smoren. Je ziet het al helemaal voor je. Waarom nog langer verzaken wanneer je hét idee al heb toch? Nou, omdat dit zelden leidt tot oplossingen die omarmt worden door de klant. Houd je idee in je achterhoofd, schrijf het op, maar ga eerst terug naar het verdiepen in de klant en in het probleem. Grote kans dat je assumpties waar je idee op rusten, niet helemaal kloppen. Helaas van je geweldige idee, maar uiteindelijk kom je terug met een nóg beter resultaat.

Het “Ai ai” moment

Al snel kwam het moment dat ik iets moest presenteren. Het perfectionistische duiveltje op mijn schouder fluisterde me in: “Ai ai, maar dit is toch nog niet goed genoeg om te laten zien?”. Dit zal je misschien herkennen. Je wil immers geen half werk afleveren. Je kan veel beter toch? Toch moet je dit in het proces proberen los te laten. Het idee is om concepten snel te ontwikkelen, en vervolgens weer te testen met de eindgebruiker. Op basis van deze feedback pas je concept weer aan. Het kan zijn dat je concept er helemaal naast zit. Dan zou het toch zonde zijn om je meesterwerk waar je dagen of weken aan hebt gewerkt in de prullenmand te gooien.

Blijf niet achter als Young Professional!

Deze ervaringen hebben mij bewust gemaakt van manieren die mij in de weg zitten om nieuwe waarde te creëren. De customer experience focus gaat alleen maar nog belangrijker worden en daarmee ook methodes als Design Thinking. Eigenlijk kan je daarom als Young Professional niet achter blijven. Binnen het traineeship van Skyscrapers wordt er ook aandacht besteed aan het thema Society waarbij Young Influencers aan de slag gaan met wicked problems met maatschappelijke belang. Daarom zijn we ook binnen Skyscrapers hard aan de slag om Design Thinking hierbij te integreren om zo meer maatschappelijke waarde te kunnen creëren.

Ik zou dus zeggen: ga eens kijken wat Design Thinking voor jou zou kunnen betekenen en of je het kan toepassen in een volgende opdracht. Waarschijnlijk loop je net als mij tegen dingen aan. Maar zoals mister Einstein himself zei: “A person who never made a mistake, never tried anything new.”

“A person who never made a mistake, never tried anything new.”

– Winnie

Deel dit bericht

Comments are closed.