Raymon over zijn opdracht bij Pixelzebra – Skyscrapers

0
Leestijd: 3 minuten

15 / 08 / 2019 – Raymon is sinds februari werkzaam als CRM Consultant bij Pixelzebra. Hier houdt Raymon zich met name bezig met de implementatie van Customer Relationship Management (CRM) software. Raymon heeft helemaal geen IT achtergrond, maar heeft zeer snel zijn draai kunnen vinden. Wil je weten hoe dat gegaan is? Lees dan snel verder!

Afgelopen februari ben ik begonnen als CRM Consultant bij Pixelzebra, een functie waarbij ik vanaf begin tot eind betrokken ben bij de implementatie van Customer Relationship Management (CRM) software. Het is een ideale combinatie tussen business en IT. Nu klinkt dit misschien als abracadabra en vraag je jezelf (hardop af): ‘Zeg euh… Raymon, waar heb je het toch allemaal over?’ Nou, ik snap precies wat je bedoelt. Ik heb zelf namelijk helemaal geen achtergrond in de IT, maar een achtergrond in psychologie! Het is echt niet zo ingewikkeld – geloof me. Ik leg het je uit.

Met CRM software kunnen bedrijven een “360 graden” klantenbeeld creëren. Bij Pixelzebra, een Microsoft Gold partner, werken we met Microsoft Dynamics 365. Het CRM product van.. je raadt het al: Microsoft. Het creëren van zo’n klantenbeeld doen we door verschillende soorten klantendata te gebruiken. Hierbij kan je denken aan data afkomstig van sales, marketing of customer service. Het doel hiervan is om professionals een overzichtelijker beeld van hun klanten te bieden. Bedrijven kunnen dan bijvoorbeeld eerdere aankopen van de klant bij hun bedrijf zien, eerdere contactmomenten tussen het bedrijf en de klant bekijken of interesses van de klant beter vastleggen. Dat stoppen we dan allemaal in slechts één programma!

‘Maar wat kan zo’n bedrijf er dan precies mee?’, vraag je je vast af. Het overkoepelende klantenbeeld stelt een bedrijf in staat haar tijd efficiënter in te delen en slimmere strategieën toe te passen. Hierdoor kan zij bijvoorbeeld weer het slagingspercentage van een verkoopkans nauwkeuriger bepalen of duidelijker rapporteren op KPI’s. Zo’n CRM-systeem is heel waardevol dus.

Nu hebben we het wel genoeg over de theorie gehad, vind je niet? Laten we het hebben over wat ik doe als consultant. Zoals ik eerder zei, regel ik de implementatie van CRM software van A tot Z. Dit houdt in dat ik een kick-off en een zogeheten ‘business-sessie’ met de klant organiseer. Ik zoek tijdens deze sessies antwoorden op vragen die mij inzicht geven in hun bedrijfsprocessen en de data die daarvoor nodig zijn, zoals “Hoe ziet het proces van een lead naar een verkoopkans eruit?” en “Welke informatie wil je van al je klantrelaties weten om effectieve marketingstrategieën uit te kunnen rollen?”. De antwoorden zijn de belangrijkste bouwstenen voor de uiteindelijke CRM inrichting.

Wat ik tof vind aan mijn functie is dat deze door de combinatie ICT/Business erg divers is. Daarnaast krijg ik altijd ontzettend veel energie als ik merk dat een klant tevreden is met de oplossing die je geboden hebt. Voor een aantal van onze klanten is CRM namelijk iets waar ze jaren naar uitgekeken hebben. Het gaat hierbij vaak om klanten die hun informatie voorheen via veel verschillende kanalen informatie uitwisselden en opsloegen. Hierdoor ging er veel cruciale tijd verloren. In CRM werkt iedereen binnen hetzelfde programma, ideaal dus! De waardering en het enthousiasme waarmee de implementatie gepaard gaat geeft dan veel voldoening.

“De combinatie Pixelzebra-Skyscrapers is voor mij optimaal, het maakt een leertraject mogelijk waar ik nog vele jaren plezier van ga hebben.”

Als ik terugkijk op de afgelopen maanden, zie ik dat ik mezelf sterk heb ontwikkeld. Ik heb psychologie gestudeerd en heb geen IT-opleiding gedaan. Ik vond het dan ook best een uitdaging om mijzelf zo snel mogelijk op technisch vlak bij te spijkeren. Mijn eerste weken bestonden voornamelijk uit het bekijken van instructiefilmpjes en het meekijken bij collega’s. Dat waren stiekem best lastige weken. Ik ben een persoon die graag snel een bijdrage wilt leveren. En ik sta al helemaal niet bekend om mijn geduld… Gelukkig kon ik op communicatief vlak wel al meteen wat toevoegen in het contact naar klanten. Zo kan ik vanuit mijn psychologische achtergrond goed inschatten waar de klant behoefte aan heeft. Bovendien speelt de menselijke factor een grote rol in implementaties.

Juist ook omdat deze eerste weken zo uitdagend waren, vond ik het fijn om coaching te hebben vanuit Skyscrapers. Zij gaven mij zeer bruikbare tips en feedback. Geduld hebben in de beginfase was hun belangrijkste tip. Een tip die zij als ervaringsdeskundigen binnen het onboardingsproces waarschijnlijk vrij vaak geven aan nieuwe trainees. Ik heb hier naar geluisterd en ze hadden gelijk! Het duurt even, maar daarna heb ik helemaal mijn draai gevonden.

De combinatie Pixelzebra-Skyscrapers is voor mij optimaal, het maakt een leertraject mogelijk waar ik nog vele jaren plezier van ga hebben. Zo leer ik ‘hard skills’ op het gebied van IT via de CRM Consultancy bij Pixelzebra, en zoom ik dieper in op mijn ‘soft skills’ via de coaching en Talent Labs van Skyscrapers. Denk bij dat laatste aan project management en communicatieve vaardigheden bijvoorbeeld. Het combineren van deze skills maakt dit jaar precies tot datgene wat Skyscrapers mij beloofd heeft: een kickstart van mijn carrière!

Aanmelden Skyscrapers Traineeship
Share.

Comments are closed.