Als vrouw tussen de trucks.. – YSE

0
Leestijd: 3 minuten

Auto’s en trucks zijn alleen voor mannen. Een cliché waarvan je zou denken dat het vandaag de dag niet meer leeft, maar de waarheid is iets genuanceerder

Als jong meisje speelde ik al vaker met mijn buurjongens dan met de meiden in de buurt. Een potje voetballen, in bomen klimmen, met auto’s spelen. Als we de wijk inreden na een rit met de auto mocht ik van papa ook vaak helpen met schakelen. Toen ik ouder werd kon ik dan ook niet wachten tot ik mijn eerste rijles mocht nemen. Ook begon ik dolenthousiast aan mijn stage bij General Motors in België. Toch twijfelde ik of ik mezelf in dat hoekje moest duwen. Ook al hield ik van auto’s, er was toch zo veel meer dan enkel automotive?

Met mijn masterdiploma op zak wilde ik mezelf graag verder ontwikkelen. Al gauw merkte ik dat een traineeship goed bij me zou passen, zeker omdat ik zelf nog zoekende was naar mijn passie. Via een vriendin kreeg ik een vacature doorgestuurd voor een management traineeship, via YSE, bij Van Tilburg-Bastianen, een internationale organisatie in de automotive- en truckbranche met een hoofdkantoor in Breda. Dat sprak mij aan en vol enthousiasme solliciteerde ik voor dit traineeship. En mijn enthousiasme viel YSE en TB zelf ook op. Binnen twee weken kreeg ik het verlossende telefoontje dat ik was aangenomen als trainee op de Truck divisie!

Tijdens mijn eerste weken bij TB kwam ik er gauw achter dat er meer mannen zijn dan vrouwen en vooral op de Truck divisie. Het management? Vrijwel enkel mannen. De werkplaatschefs? Ook mannen. De monteurs? Je raad het al: MANNEN! Ik kreeg dan ook snel het gevoel dat ik me moest aanpassen als vrouw in een mannenwereld. Enfin, voor mij was het dus de uitdaging om me staande te houden tussen de mannen in pak én de mannen in overall. Om serieus genomen te worden hield ik iedere ochtend rekening met welke locatie ik zou bezoeken en met wie ik die dag in bespreking zou zitten. Ik paste mijn kleding hier zorgvuldig op aan en zorgde ervoor altijd perfect voorbereid te zijn. Ik was constant bezig met hoe ik zou overkomen op anderen.

En hoe word je dan serieus genomen als vrouw in een mannenwereld?

Het antwoord is eigenlijk simpel: door hard te werken en passie te tonen! En vooral dat laatste ging me natuurlijk af. Na een paar maanden begon ik me echt op mijn plek te voelen en te beseffen dat dit een hokje is waar ik goed in pas. Automotive is écht mijn passie!

En wat doe ik dan in die mannenwereld? Voor mijn eerste opdracht heb ik een klanttevredenheidsmeting opgezet voor de Truck divisie van TB, met name voor het merk DAF. Hierbij worden ontevreden klanten teruggebeld om lopende problemen op te lossen, maar vooral ook om feedback te krijgen en klanten een stem te geven. Deze methode is erg goed ontvangen door onze klanten en als de kroon op het werk heb ik de resultaten van mijn project mogen presenteren voor de board van DAF Trucks in Eindhoven. De komende maanden mag ik aan 3 nieuwe projecten gaan werken. Van het inregelen van vaste digitale klantcontactmomenten tot het optimaliseren van processen in onze werkplaatsen. Daarnaast zal ik ook een week training volgen in Six Sigma en Lean Process Development bij DAF Trucks als gevolg van mijn eerder genoemde presentatie. Ik krijg veel verantwoordelijkheden en ik heb enorm veel zin in de komende uitdagende periode.

Om een lang verhaal kort te maken. Clichés zijn er om doorbroken te worden en passies zijn er om te volgen. Wanneer je iets doet wat je leuk vindt krijg je meer gedaan. Ook dat is weer een cliché, maar eentje die naar mijn mening niet doorbroken hoeft te worden. En ik weet ondertussen ook dat ik zeker mijn mannetje sta!

Share.

Comments are closed.