De ultieme sollicitatie tip: persoonlijk pitchen! – TriFinance

0

Misschien slaan alleen al bij het horen van het woord ‘pitchen’ de rode vlekken in je nek. Laat staan dat je de voordelen van een persoonlijke pitch ziet tijdens een sollicitatiegesprek. Maar niets is minder waar, zo leerden wij van Nederlands Kampioen Pitchen Jouri Schoemaker tijdens ons event TriFinance Connect. Na deze interactieve avond stelden we Jouri nog een aantal vragen die jou helpen bij je volgende sollicitatie of netwerkevent.

1. Wat heb je aan een pitch als net afgestudeerde?

Een baan vinden, begint bij je netwerk. Als je jouw persoonlijke pitch klaar hebt, kun je die vertalen naar je LinkedIn-profiel en op een feestje is het makkelijker om te pitchen wie je bent en wat je wilt. Zo breid je netwerk sneller uit.

Een van de eerste vragen in een sollicitatiegesprek is vaak “Vertel eens iets over jezelf, wie ben je?”. Nu klinkt dit op papier makkelijk, want het gaat tenslotte over jezelf. Maar probeer maar eens hardop een kort maar krachtig verhaal over jezelf te vertellen. Dat is vaak nog erg lastig en daar komt de persoonlijke pitch dus perfect van pas.

“Door je pitch kom je erachter wat je wilt en wie je bent.
Eigenlijk is de pitch gewoon jezelf leren kennen, jezelf definiëren.”

2. Wat moet je vooral niet doen tijdens een pitch?

Een te gelikt of gemaakt praatje hebben en niet jezelf zijn. Dat is killing voor je pitch. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je altijd zelf je pitch schrijft. Oefen je pitch ook hardop, zo hoor je gelijk of er iets niet klopt. Het beste is om je verhaal voor de spiegel te vertellen: ziet het eruit als een performance of sta je te stralen?

3. Welke tip zou je geven aan een starter zonder ervaring?

Denk na over wat je eigenlijk wilt vertellen. Als mensen een presentatie moeten doen, beginnen ze gelijk in PowerPoint. Dat is een grote fout. Begin met een brainstorm, schrijf je verhaal op en spar vooral met anderen.

Een tweede tip is om niet te beginnen met “Ik ben Jouri en ik doe…”. Benoem in plaats daarvan de behoefte van de persoon tegenover je en de oplossing die jij met je mee brengt. Denk dus goed na wat jij in de functie waarop je solliciteert komt brengen en niet alleen naar wat er gevraagd is in de vacaturetekst. Pas daarna komt je naam en introductie.

Maak daarnaast je woordgebruik niet mooier dan wanneer je de sollicitatie pitch aan je ouders zou vertellen. Moeilijke termen werken alleen maar averechts en storend.

“There is no such thing as a good presenter, there’s only a clear thinker.
Als je helder hebt wat je wilt vertellen dan is je presentatie vanzelf heel goed.”

4. Wat als je de draad kwijt bent of een blackout hebt?

Een blackout krijg je alleen als je niet bij jezelf blijft en staat te pitchen om het pitchen. Stel dat je toch een blackout hebt, wees dan altijd eerlijk. Zeg dat je de draad kwijt bent en ga verder in jouw eigen woorden.Je bent tijdens een sollicitatiegesprek aan het pitchen maar daarnaast is het ook echt een gesprek, ontspan dus en blijf dicht bij jezelf.

Als iemand tijdens mijn training pitcht zonder zijn eigen woorden te gebruiken, pak ik de laptop af. Dan vergeet je misschien punten te noemen, maar daardoor kom je wel tot de kern en is de pitch direct tien keer sterker.

5. Aan wie gaf jij je eerste pitch?

Ik denk dat ik al aan het pitchen was op de basisschool. Niet bewust natuurlijk. Op natuurlijke wijze kreeg ik het voor elkaar om anderen te overtuigen dat ik als dj mocht draaien op feestjes. Pas op latere leeftijd ging ik erover nadenken wat het eigenlijk inhield. In mijn opleiding haalde ik ook hoge cijfers omdat ik heel goed kon presenteren, inspireren en pitchen.

6. Wat is de grootste fout die je zelf ooit gemaakt hebt in een sollicitatie?

Tijdens een wedstrijd voor mijn eigen bedrijf ben ik ook weleens teveel opgegaan in een verkooppraatje. De jury voelde de passie niet. Die er wel was geweest als ik mijn eigen woorden had gebruikt.In plaats van ‘Start with why’, zeg ik altijd ‘Start with who’. Het allerbelangrijkste is voor wie je pitcht. Wie is je doelgroep, wie wil je bereiken? Je kunt nog zo’n mooi verhaal hebben, maar als je doelgroep het niet begrijpt, heb je geen impact.

7. Voor wie zou je zelf graag ooit nog willen pitchen en waarom?

Voor Richard Branson! Dan zou ik pitchen waarom ik naar zijn eiland wil gaan. Hij is voor mij een inspiratiebron omdat hij uit zijn branding wel honderd verschillende bedrijven heeft gecreëerd, daar moet je wel perfect voor kunnen pitchen. Een ander argument is dat hij net als ik kitesurft. Hij nodigt succesvolle ondernemers uit voor een weekend op zijn eiland, inclusief een kitesurf sessie. Kortom, voor mij de ultieme pitch-uitdaging.

Life’s a pitch

Jouri Schoemaker is Nederlands kampioen pitchen, TEDx-spreker en (mede)oprichter van diverse succesvolle internationale startups. In april gaf Jouri tijdens TriFinance Connect onze toekomstige finance professionals een workshop pitchen. Ben jij toe aan je eerste stap in je carrière? Bekijk alle TriFinance vacatures.

Deel dit bericht

Comments are closed.