Carlijn over haar functie als luchtverkeersleider Luchtverkeersleiding Nederland

Lichten, lijnen, staven
- On 06 April 2015
Rating
Carlijn over haar functie als luchtverkeersleider Luchtverkeersleiding Nederland https://sollicitatieblog.nl/en/sollicitatieblog/carlijn-over-haar-functie-als-luchtverkeersleider-luchtverkeersleiding-nederland 4.5
4.5

Naam: Carlijn Allaert-Geijsel
Leeftijd: 34
Functie: Luchtverkeersleider Schiphol Tower/Approach
Het verhaal van Carlijn bestaat uit twee delen, dit is deel 2. Deel 1 is hier te vinden.

Heb je in je vrije tijd ook iets met luchtvaart?
“Nee, niet speciaal. Het is wel een wereld die mij boeit. Ik heb Schiphol altijd een interessante omgeving gevonden. Als ik zelf op vakantie ga met het vliegtuig, vind ik het altijd leuk om een kijkje te nemen in de cockpit. En dan met name om de vliegers te spreken. We moeten het toch samen doen, en het is erg nuttig om begrip voor elkaars situatie te hebben.”

Hoe kijk je naar de huidige situatie op de arbeidsmarkt?
“Heel eerlijk gezegd ben ik daar niet zo mee bezig. Luchtverkeersleider is niet iets wat je maar een paar jaar doet. Wij hebben nog altijd tekorten en ik vind mijn baan zo leuk dat ik niet van plan ben ooit wat anders te gaan doen.”

Heb je nog ambities? Of heb je het hoogst haalbare bereikt?
“Binnen het bedrijf zijn er diverse doorgroeimogelijkheden, je kunt neventaken uitvoeren, naast je operationele werk als luchtverkeersleider. Op dit moment geef ik ook opleiding aan toekomstige luchtverkeersleiders, maak ik onderdeel uit van een selectiefase en houd ik mij bezig met de communicatie omtrent het beroep luchtverkeersleider. Dit vind ik allemaal erg leuk om erbij te doen, verder groeien kan altijd nog. Het houdt niet op bij alleen maar luchtverkeersleider zijn.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
“Ik ben maximaal zes à zeven uur aanwezig op mijn werk. Omdat ons werk optimale concentratie vraagt, heb je regelmatig pauze tussendoor om even te ontspannen. Geen dag is hetzelfde; er zijn vroege diensten, dagdiensten, avonddiensten en nachtdiensten. Het hangt enorm af van de verkeers- en weerssituatie of het een ‘soepele’ werkdag is of dat je extra concentratie nodig hebt. Kortom, een gemiddelde werkdag bestaat bij ons bijna niet.”

Welke tip kun je nog meegeven?
“Word Luchtverkeersleider.nl!”

My rating