Ervaring trainee Eerst de Klas: vervolg

Ervaring trainee Eerst de Klas: vervolg
- On 10 April 2015
Rating
Ervaring trainee Eerst de Klas: vervolg https://sollicitatieblog.nl/en/sollicitatieblog/ervaring-trainee-eerst-de-klas-vervolg 4
4

Waar de ene klas gebaat is bij vrijheid en eigen verantwoordelijkheid , schreeuwt een andere klas om een duidelijk raamwerk waarbinnen leerlingen zich kunnen ontwikkelen. Anton Nanninga – docent economie op RSG Pantarijn en deelnemer aan het traineeprogramma Eerst de Klas – maakt het mee op de eerste dag van het nieuwe schooljaar. Twee gymnasium-klassen, hetzelfde niveau, maar een totaal andere praktijk. Zijn blog over groepsdynamiek en behoeften. ‘Waarom volgt elke klas bij ons op school hetzelfde programma?’

3 kernwoorden haal ik eruit (beginnen die drie toevallig met een hoofdletter?): Vrijheid, Respect, Samenwerken. Ik loop ze langs en bespreek het met de klas: wat bedoelen ze er precies mee, waarom vinden ze dit belangrijk? Het is een heerlijke start van het jaar met deze klas. Ik heb veel van ze geleerd, ik heb de groep leren kennen en ze hebben mij laten zien wat ze nodig hebben dit jaar. Ook hebben ze ontdekt hoe ik met ze aan de slag wil dit jaar: ze krijgen vrijheid, ruimte om te laten zien wat ze kunnen. Maar ik verwacht dan ook dat ze goed met die vrijheid omgaan en de ruimte gebruiken om zichzelf te laten zien.

Zo wilde ik ook in die eerste klas beginnen. Maar ook hen heb ik snel leren kennen. Een andere groepsdynamiek, een andere geschiedenis. Het is ook te verklaren door de jongen die direct de leiding nam. Een zittenblijver, moet zichzelf weer bewijzen in een nieuwe groep.

Op deze middag is het weer prachtig duidelijk geworden: elke klas heeft haar eigen dynamiek en dus haar eigen behoeften. Waar de ene klas verantwoordelijkheid en vrijheid aankan zonder veel sturing en kaders, schreeuwt een andere klas om een duidelijk raamwerk waarbinnen de leerlingen zich kunnen ontwikkelen. Waarom volgt elke klas bij ons op school dan hetzelfde programma, hebben ze op hetzelfde moment de toetsen en moeten ze op hetzelfde moment dezelfde opdrachten gemaakt hebben? Waarom bepaalt het PTA of de studiewijzer de ontwikkeling van de leerling en niet de leerling zelf? Goede vragen om over na te denken dit jaar. Wie of wat staat er centraal in mijn klas? Laat het de leerling zijn!

My rating