Sneak Peek met Eva van Young Colfield

Sneak Peek met Eva
- On 07 October 2015
Rating
Sneak Peek met Eva van Young Colfield https://sollicitatieblog.nl/en/sollicitatieblog/sneak-peek-met-eva-van-young-colfield 0
0

Hi Eva, leuk dat we een dagje met je mee mogen kijken! Zou je eens wat willen vertellen over jezelf en je opdracht?

Ja natuurlijk! Mijn naam is dus Eva en ik werk sinds maart 2015 bij Young Colfield. Ik heb een achtergrond in Organisatiewetenschappen, gestudeerd in Utrecht en Amsterdam. In mijn huidige opdracht ben ik Business Analist bij het UWV, op de afdeling Documentaire Informatievoorziening (DIV). DIV is een partner bij informatiemanagement voor alle divisies binnen het UWV. Deze afdeling zorgt ervoor dat de medewerkers van het UWV de beschikking hebben over de informatie die zij voor hun dagelijkse werk nodig hebben. DIV heeft de rol van archivaris en heeft 200 miljoen documenten in het archief, waar dagelijks ongeveer 2 ton documenten bijkomen. De opdrachtgevers zijn intern. Doordat de informatie in toenemende mate digitaal is, draagt DIV bij aan de omslag van fysiek naar digitaal werken binnen UWV. ​

Oké, klinkt interessant. En wat doe je dan precies?

Als Business Analist signaleer, inventariseer, analyseer en evalueer ik, gevraagd en ongevraagd, knelpunten in de bedrijfsvoering van de organisatie. Ik ben een soort interne consultant. Het werk dat daar bij hoort is vrij divers. Kernactiviteiten zijn het ophalen van alle benodigde informatie en het schrijven van een logische business analyse. Zodra een adviesvraag binnenkomt is het zaak eerst de huidige situatie en het probleem inzichtelijk te maken. Deze informatie haal ik op tijdens een intake met de opdrachtgever. Ik zoek dan naar antwoord op de vragen: wat is het probleem? Waarom is het een probleem? Wat is het gat tussen de huidige en de gewenste situatie? Belangrijk hierbij is goed door te vragen en het echte probleem boven water te halen. Vervolgens ga ik met deze informatie op pad binnen DIV om te zien of het probleem herkend wordt, wat mogelijke oplossingsrichtingen zijn en wat de impact op DIV zal zijn. Deze verzameling van informatie komt samen in de business analyse die ik schrijf. Het is hierbij van belang goed af te stemmen en te blijven schakelen met alle betrokkenen, heldere verwachtingen te scheppen en beloftes waar te maken, om uiteindelijk het probleem op te lossen.​ Zo ziet mijn agenda er vandaag bijvoorbeeld uit:

08:30 – 09:15: Agenda checken en mails beantwoorden
09:15 – 10:00: Brainstormsessie voorbereiden met een collega
10:00 – 12:00: Brainstormsessie – input voor frisse blik van nieuwe medewerkers
12:00 – 12:30: Lunch
12:30 – 13:00: Planning controleren en afspraken maken met nieuwe opdrachtgevers
13:00 – 14:00: Intakegesprek met een opdrachtgever – wat is de wens?
14:00 – 14:30: Projectoverleg met interne opdrachtgevers
14:30 – 15:00: Eén op één gesprek met senior business analist – leren van een ervaringsdeskundige
15:00 – 17:30: Business analyse Calamiteitenregeling uitwerken

Druk baasje hoor! Waar wordt je nou echt blij van bij je huidige opdracht?

Het werk dat DIV doet, raakt heel UWV. Door steeds te schakelen met verschillende divisies krijg ik een breed beeld van de organisatie, zie ik overeenkomsten en verschillen. Dat vind ik boeiend. Ik spreek verschillende mensen en ben aan het netwerken. Wie weet waar het goed voor is, toch? Aan de ene kant maak ik deel uit van een groter geheel, aan de andere kant werk ik mee aan het behalen van concrete resultaten. Er zit veel afwisseling in mijn taken en soorten projecten, dat maakt het dynamisch. Zo werk ik mee aan grote projecten, zoals het digitaliseren van het gehele werkproces van een UWV divisie. Daarnaast ben ik betrokken bij een aantal kleine wijzigingsverzoeken, zoals het inrichten van zoekvragen in het Elektronisch Archief.

De afdeling waar ik werk staat open voor frisse, nieuwe ideeën. Samen met andere nieuwelingen kijken we naar het werkproces, naar wat ons opvalt. We gaan daarmee aan de slag. Dit vind ik mooi, omdat je zo waarde kan toevoegen. Een stempel achterlaten dus. Mijn managers nodigen echt uit tot actie. “Gewoon gaan doen!”, zeggen ze dan. ik krijg hier de vrijheid om te experimenteren. Of ik nou in een hoekje blijf zitten of in actie kom, het is aan mij. Iets met: het leven is een feestje, maar ik moet zelf de slingers ophangen. De vrijheid en verantwoordelijkheid die ik krijg, geeft mij energie.

En wat zijn je uitdagingen?

Als business analist heb je te maken met verschillende belangen. Het is een uitdaging om deze verschillende zienswijzen bij elkaar te brengen en de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het is aan mij om de verschillen met elkaar te verweven en mensen bij elkaar te brengen. Daarnaast is het een kunst om de échte vraag boven water te krijgen, waarvan de klant misschien niet eens weet dat dát de onderliggende vraag is. Ik leer hier dat kritisch doorvragen essentieel is.

Hoe helpt het jou daarbij om Young Colfielder te zijn?

Werken voor Young Colfield betekent voor mij kansen aangrijpen, signaleren waar je iets kunt betekenen en dit met beide handen aanpakken. Waarom gaan de dingen zoals ze gaan? Waarom doen we het op deze manier? Geen genoegen nemen met ‘zo doen we het hier nou eenmaal’. Kritisch denken en verder kijken: in het donker durven te stappen en op onderzoek gaan naar het onbekende. Als je alle Young Colfielders op een rijtje zet, zie je veel verschillende mensen met andere achtergronden. Dat vind ik mooi. Er is geen ‘standaard Young Colfielder’. In de twee jaar dat je onderdeel van Young Colfield bent, word je uitgedaagd nog meer jezelf te worden in plaats van ‘de typische Young Colfieder’. Er is wel een gedeelde noemer die je herkent in iedereen: energie!

My rating