Ervaring HPE Mark Marsman

0

Eind 2015 / begin 2016 was het zover: een afstudeerstage zoeken voor mijn opleiding Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Het moment om allemaal lastige vragen aan jezelf te stellen over de toekomst, terwijl je eigenlijk al weet dat je op een hoop de antwoorden toch niet weet, stres! Na lang denken kwam ik tot drie eisen:

  • Een Amerikaanse Multinational, omdat ik de Amerikaanse cultuur wel eens wilde proeven en vergelijken met mijn derdejaars stage bij een Duitse Multinational.
  • De stage moest een kans bieden op een startersfunctie in het buitenland.
  • Gezien de IT-markt gigantisch aan het groeien is leek het mij een slimme zet om voor de IT-markt te gaan.

Conclusie: deze eisen verkleinde het zoekveld iets, maar niet gigantisch. Na het uitsturen van een hoop sollicitaties, ontvangen van afwijzingen en een deadline die steeds dichterbij kwam, kreeg ik eindelijk een reactie van Hewlett Packard Enterprise (HPE). Eerst een telefonisch gesprek met HR en als dat goed ging mocht ik langskomen voor een face-to-face gesprek met de “hiring manager”. Drie weken later kreeg ik – twee dagen voor de deadline van school – het goede nieuws: ik was aangenomen voor een afstudeerstage bij HPE!

Na een aantal gigantische vragenlijsten en een zorgvuldige background check kon ik eindelijk mijn stagecontract ondertekenen en beginnen met mijn onderzoek gericht op het partnermodel van HPE. Tijdens de stageperiode kreeg ik samen met een aantal andere stagiaires verschillende trainingen over onderwerpen zoals, het product portfolio van HPE, de strategie, maar ook over het uitstippelen van je carrière pad. Daar begon het weer: nadenken over wat ik wil gaan doen na mijn studie. Uiteraard was dit onderwerp ook langsgekomen in het sollicitatiegesprek, waarin ik aangaf in het buitenland te willen starten. Mijn manager begon daarop over het “HPE International Inside Sales Graduate Program” in Barcelona. In dit programma wordt je door HPE opgeleid in sales, samen met leeftijdsgenoten uit West-Europa en Afrika – wie wil dat nou niet?! Gedurende mijn stageperiode sprak ik met verschillende (ex)deelnemers van het programma en werd ik steeds enthousiaster. Rond mei – de afsluitende fase van mijn afstudeeronderzoek – begon ik te bedenken hoe ik dit onderwerp tactisch aan kon kaarten bij mijn manager, zodat ik kon solliciteren. Alvorens ik mijn plan helemaal had uitgewerkt kwam hij zelf al naar mij toe: “zeg Mark, heb je nog nagedacht over dat Graduate Program in Barcelona? Moeten we dat niet eens in gang zetten?” Na ongeveer twee maanden van verscheidene gesprekken en sollicitatierondes kreeg ik op mijn diploma-uitreiking het verlossende telefoontje: aangenomen!!

Inmiddels werk ik acht maanden in Barcelona en werk ik in een kantoor met 3-400 man met een gemiddelde leeftijd van 26-29 jaar – super gezellig! De eerste twaalf weken staan in het teken van het zogenaamde “HPE Quickstart Onboarding Program” en uiteraard het leren kennen van je collega’s (drinken, eten en uitgaan!). In het programma krijg je verschillende trainingen, dit loopt uiteen van Sales Approaches tot het Product Portfolio leren kennen, de Processen en Tooling die gebruikt worden door HPE en de do’s and don’ts als een Sales Representative. Gedurende de twaalf weken krijg je via je manager een klanten set toegewezen. HPE heeft de klanten ingedeeld op verschillende niveaus van Small and Midsize Businesses tot en met Global Accounts. Vervolgens ben je gezamenlijk met een account team verantwoordelijk voor de eindklanten, de grote van het account team is dan natuurlijk weer afhankelijk van de grote van de klant. Zelf werk ik voor de Financial Services Industry voor commerciële klanten in Nederland – banken, verzekeraars en consultancybureaus. Gezamenlijk met twee Account Managers en specialisten bedienen wij onze klanten. HPE is een gigantisch bedrijf waar veel verschillende processen en tools worden gebruikt. De eerste maanden staan dan ook vooral in het teken van het leren kennen en begrijpen van de organisatie: Welke tool gebruik je voor een offerte? Bij wie moet je zijn voor discounts? En waarom reageert iedereen altijd zo laat?! Lees: frustratie. Op een gegeven moment valt het kwartje en begin je langzaam het gevoel te krijgen dat je daadwerkelijk iets bijdraagt aan het account team en maak je eindelijk je eerste sale (!!!!!) – welke natuurlijk in de kroeg gevierd moet worden met een biertje! Uiteindelijk is het de bedoeling dat je na twee jaar klaar gestoomd bent om als Field Sales of Inside Sales de global of local IT-markt te lijf te gaan!

Deel dit bericht

Comments are closed.