‘Op de koffie bij Aegon was een schot in de roos’

0

Docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam, consultant bij McKinsey en Infostrada Sport en promovendus. Max Mallee is nog maar 29 en is het allemaal al geweest. Uiteindelijk ging hij voor een traineeship bij de Aegon Analytical Academy: ‘Hier kan ik mijn ei kwijt.’

Je hebt al behoorlijk wat functies op je CV staan. Hoe belandde je bij Aegon?

‘Toen ik in 2008 als econometrist afstudeerde, wist ik niet goed wat ik wilde. Ik startte als consultant bij McKinsey. Wel aardig, maar het werkende leven is zó anders dan het studentenleven. Ik was er nog niet aan toe. Daarom ging ik opnieuw de collegebanken in, ditmaal voor een master bewegingswetenschappen. Daarna ging ik weer als consultant aan de slag, maar de universiteit bleef trekken. Ik besloot een PhD te gaan doen. Dat heb ik onderschat: het leven van een promovendus is eenzaam en weinig resultaatgericht. Uiteindelijk nodigde ik mezelf uit bij diverse bedrijven om koffie te drinken en om feeling te krijgen met de organisaties.’

Ook bij Aegon?

‘Ja, sterker nog: bij Aegon was de eerste kop koffie. Het klikte meteen. Er is hier veel aandacht voor samenwerken en het behalen van resultaten. Twee dingen die ik belangrijk vind. Gelukkig zag Aegon mij ook wel zitten. Daarom besloot ik mij aan te melden voor de Aegon Analytical Academy.’

En, hoe bevalt het?

‘Goed! De Academy is een driejarig programma waarbij je wordt opgeleid tot allround data-analist. In juni startte ik samen met zeven andere, internationale trainees met een zesweekse bootcamp bij MIcompany. Dat was erg gaaf! We leerden onder meer verschillende analysetechnieken, twee programmeertalen voor het analyseren van data en presenteren. Na de bootcamp ging ik aan de slag op de marketingafdeling van Aegon Nederland. Naast mijn werkzaamheden op deze afdeling heb ik iedere maand een videoconferentie met de andere trainees en per kwartaal een aantal trainingsdagen. Zo waren we afgelopen week in Edinburgh.’

Klinkt goed! Was het een snoepreisje of heb je ook wat geleerd?

‘Haha! Naast een avondje doorzakken, heb ik ook veel geleerd. Structured opportunity identification was één van de onderwerpen die centraal stond. Wat dat is? Het gaat over het analyseren van een complex vraagstuk. Een voorbeeld: in Hongarije neemt het aantal klanten van Aegon af. Daar willen we wat aan doen. Als je hier de theorie van structured opportunity identification op toepast, kun je het probleem opsplitsen in drie deelproblemen en bijbehorende oplossingen: het werven van nieuwe klanten, bestaande klanten behouden of bestaande klanten andere producten aanbieden. Uit onze analyses bleek dat de grootste kans ligt bij bestaande klanten andere producten aanbieden, oftewel: cross-sell. Met dat gegeven kunnen marketeers aan de slag.’

Wat staat er voor de komende maanden op het programma?

‘In december gaan we met de Academy naar Denver en in het voorjaar naar Madrid, de woonplaatsen van twee trainees. We gaan er diverse trainingen volgen. Daarnaast mag ik nog twee keer drie maanden stage lopen binnen Aegon. Samen met mijn manager en mijn coach van MIcompany bepaal ik waar dit is. Het wordt sterk aanbevolen om minstens één stage in het buitenland te doen. Gelukkig lijkt mij dat wel wat!’

Heb je tips voor pas afgestudeerden die een traineeship overwegen?

‘Werken en studeren kun je niet met elkaar vergelijken. Daarom heb ik maar één tip: ga proberen wat je leuk lijkt. Dan kun je een lijstje maken van plussen en minnen en merk je wat je écht prettig vindt.’

Deel dit bericht

Comments are closed.