Sollicitatieprocedure van Coca-Cola

0

Wanneer je gaat solliciteren bij Coca-Cola Enterprise Nederland BV zul je, afhankelijk van de functie waarvoor je solliciteert een bepaalde sollicitatieprocedure moeten doorlopen. Hieronder zullen we globaal de sollicitatieprocedure weergeven.

Interviews
Het eerste gedeelte van de sollicitatie zal bestaan uit een telefoongesprek welke ongeveer 20 minuten zal duren. Sommigen oud-sollicitanten geven echter aan dat dit ook zomaar 45 minuten kan duren. Het gesprek is een combinatie van een informeel gesprek, het spreken over competenties en vragen over hoe de sollicitant zal omgaan met bepaalde situaties. Meestal worden er drie vragen gesteld naar aanleiding van de sollicitant zijn competenties, en twee vragen over hoe de sollicitant zou omgaan met bepaalde situaties, deze zouden makkelijk te beantwoorden moeten zijn wanneer de STAR-methode wordt gebruikt. Het gesprek is voor Coca-Cola goed om te kijken naar de motivatie van de sollicitant, maar het kan ook zeker voor de sollicitant goed zijn om meer informatie te verkrijgen over de baan.

Naar aanleiding van dit interview wordt de sollicitant al dan niet uitgenodigd voor een aantal testen bij het assesment center.

Interview tips
Coca-Cola zoekt naar medewerkers die passen binnen hun bedrijfscultuur. Ze zoeken mensen die snel beslissingen kunnen maken en makkelijk te integreren zijn in het bedrijf.

Assesment center
Wanneer het telefonische gesprek succesvol was, word de sollicitant uitgenodigd bij het assesment center. Globaal ziet deze dag er zo uit: er wordt gestart met een presentatie over het bedrijf dat ongeveer 30 minuten zal duren. Daarna zullen de sollicitanten 15 minuten krijgen om een presentatie voor te bereiden die vijf minuten zal moeten duren. Hierin zal de sollicitant een korte introductie moeten geven van zichzelf (ongeveer één minuut) en daarna de overige tijd besteden aan het beantwoorden van twee vraagstukken over competenties. Sommige oud deelnemers vertellen dat het belangrijk is om deze presentatie echt niet langer dan vijf minuten te laten duren en om goed contact te maken met het publiek. Na deze presentatieronde volgt een case-opdracht, binnen 1,5 uur moeten de sollicitanten twee rapporten schrijven over deze 20-pagina’s grote case. Na deze case vindt meestal de lunch plaats, waar tevens ruimte is om met een aantal huidige medewerkers van Coca-Cola te spreken.

Na de lunch volgt een groepsdiscussie onder de sollicitanten die ongeveer een uur duurt. De beoordelaars van de presentaties zijn hierbij aanwezig om de discussie te kunnen beoordelen. Het is de bedoeling dat niemand een leidende rol aanneemt in deze discussie; iedereen moet de kans krijgen om zijn inbreng te geven. Na de groepsdiscussie volgt nog de individuele presentatie van de eerder gemaakte case. De dag wordt afgesloten met een aantal vragen over de hoe de sollicitant de dag heeft ervaren.

Deel dit bericht

Comments are closed.