DE WERELD OP ZIJN KOP

0

Jaimy leerden wij drie jaar geleden kennen bij een sollicitatieworkshop die we verzorgden voor haar studievereniging. We hielden het contact warm en in de eindfase van haar studie nodigden we haar uit voor een uitgebreid oriëntatietraject. We introduceerden Jaimy bij één van onze samenwerkingspartners en bezochten samen met haar een vakcongres. Exact op de dag dat zij cum laude afstudeerde, konden we haar feliciteren met haar eerste droombaan. Twee dagen later tekende Jaimy haar arbeidsovereenkomst, vlak voordat ze in het vliegtuig stapte voor een mooie reis. Weer thuis stond haar lease auto klaar en begon haar avontuur als junior Data Scientist. Zo snel gaat het tegenwoordig in een recruitmentproces voor IT-ers!

Herkenbaar in uw branche? De krapte op de arbeidsmarkt bereikt recordhoogtes. Het aanbod van kandidaten is schaars en tegelijkertijd groeit het aantal vacatures kwartaal over kwartaal. Het kan haast niet anders dat u daar last van heeft. Sterker nog, heeft u soms ook het gevoel dat we opeens in de omgekeerde wereld leven? Waar de kandidaat het voor het zeggen heeft en de werkgever solliciteert om het schaarse talent te vinden?

Ken uw doelgroep
Hoog tijd om andersom te denken! Zeg maar vaarwel tegen het traditionele recruitmentproces van ad-hoc vacatures plaatsen en wachten tot er reacties komen. Kies voor een strategische lange termijn aanpak, waarin de kandidaat centraal staat. Daarvoor moet u uw doelgroep goed kennen. Weet wat hen beweegt en waar ze te vinden zijn. En bouw proactief een talentpool én een relatie op met (in de toekomst) geschikte kandidaten.

Klinkt als marketing hoor ik u zeggen. Maar dat is recruitment ook steeds meer geworden. Het gaat om uw merk, om wat u de markt te bieden heeft en hoe u op een creatieve manier de juiste doelgroep benadert en weet te verrassen.

Candidate experience
Veel bedrijven zetten daarvoor in op de zogenaamde candidate experience. Om elk contactmoment te gebruiken om een kandidaat te inspireren. Van een goede recruitmentsite met leuke filmpjes, games, blogs en spot-on vacatureteksten. Tot een snelle en unieke sollicitatieprocedure en uiteindelijk een goede onboarding. Zo maakt u van solliciteren bij uw bedrijf echt een belevenis.

De focus op een goede candidate experience en een krachtig employer brand is in de huidige arbeidsmarkt geen luxe meer maar een pure noodzaak. Tegelijkertijd is er ook geen kant en klare formule voor die bedacht kan worden aan de marketingtafel. In deze tijd waarin alles transparant en social is, kun je niet volstaan met een mooi verhaal. You got to walk the talk.

Verbaas uw (potentiële) medewerkers
Uiteindelijk kan uw candidate experience alleen maar goed zijn als uw employee experience nog beter is. Dus creëer een werkomgeving die is ingericht om medewerkers te blijven verbazen, stimuleren en inspireren. Waarin medewerkers structureel met plezier naar hun werk gaan. Omdat ze dat graag willen.

Als uw onderscheidende verhaal wordt bevestigd van binnenuit en uw medewerkers uw beste ambassadeurs zijn, wordt u zelfs in de huidige arbeidsmarkt vanzelf de talk of the talent. Maar dat vereist een andere mindset. Een die niet gaat voor de korte termijn winst maar voor lange termijn win-win.

 Aantrekkelijk Werkgeversschap

Bij Procam helpen wij onze partners al 20 jaar met het verbeteren van hun werkgeversimago. Wilt u weten wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen? Lees meerover onze diensten, of neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder!

Deze blog is een herpublicatie van de blog ‘De wereld op zijn kop’ op raet.nl, geschreven door Bonny Berden, onze Manager Talent Selectie. Meer weten over hoe je structureel werkt aan een sterk werkgeversimago? Lees ‘7 tips om te werken aan een sterk werkgeversmerk’ op de website van Raet. 

Deel dit bericht

Comments are closed.