‘Ik wil de brug zijn tussen de business en IT’ – Aegon

0

‘De techniek biedt zo veel mogelijkheden en je kunt hier zo veel leuke dingen doen dat ik me soms bijna een kind in de speelgoedwinkel voel. Ik moet alleen uitkijken dat ik niet te veel naar me toetrek. Iedereen weet het hier: Koos zegt geen nee. Het is allemaal ook zo leuk!’

Wat houdt jouw functie precies in?

‘Ik ben Business en Informatie Analist, kortweg BIA, bij het onderdeel Hypotheken van de afdeling Business Information Services. Dat betekent dat ik klantwensen vertaal naar IT-oplossingen. We proberen zo veel mogelijk te automatiseren en de business werk uit handen te nemen zodat die medewerkers zich volledig kunnen richten op het bedienen van de klant en de klant op zijn beurt zijn zaken digitaal bij ons kan regelen.’

Hoe ben je bij Aegon terechtgekomen?

‘Na mijn studie bedrijfskundige informatica ben ik hier in februari 2014 begonnen in een ontwikkeltraject van twee jaar, het Young Professional-programma. Het mooie daarvan is dat je zelf mag bepalen hoe jouw ontwikkelplan eruit gaat zien. Naast inhoudelijke opleidingen was er een persoonlijk ontwikkeltraject dat ik samen doorliep met mede-Young Professionals van Finance, Marketing, IT en Capital Management. Zo leer je op een leuke manier eigenlijk de hele organisatie kennen. Ik werk zelf in Leeuwarden, maar van de organisatie in Den Haag ken ik ook een groot deel van de mensen. Je krijgt zo echt een band met de hele organisatie.’

Waarom heb je gekozen voor Aegon?

‘Aegon was voor mij aantrekkelijk omdat het een financiële dienstverlener is en IT daar een hele grote rol in speelt. Aegon is een groot bedrijf, en ik wist dat ze wilden draaien naar een organisatie die zich meer richt op een goede klantbediening. Dat wilde ik meemaken, die omslag en dat hele proces. Ik vind het enorm inspirerend om daar aan mee te werken.’

Kun je iets vertellen over een project waar je trots op bent?

‘Ik was pas twee maanden in dienst toen ik werd gevraagd om het interne behandelproces van bouwdepotdeclaraties te optimaliseren. Dat gaat dus over hypotheken waarin ook een deel financiering zit voor bouwen of verbouwen. Daar komen per dag zo’n 300 declaraties voor binnen, voor aannemers bijvoorbeeld, en die moesten allemaal handmatig verwerkt worden, in verschillende systemen! Ik heb toen een ontwerp gemaakt en samen met de IT-ontwikkelaars het interne verwerkingsproces geautomatiseerd. Met je smartphone maak je een foto van een bouwdepotdeclaratie, en die verstuur je via de bouwdepot-app naar Aegon. Na goedkeuring gaat alles nu helemaal automatisch. Dat bespaart veel geld en veel tijd die medewerkers nu kunnen besteden aan dienstverlening. Bovendien scheelt het een berg papier! De papierfabriek is niet blij met ons, haha…’

Hoe bevalt het werken bij Aegon?

‘Het bevalt me echt goed. In feite werk ik elke drie maanden aan een nieuwe klus, en daarbij werk ik samen met heel diverse mensen. Het is gewoon niet puur een IT-feestje; je werkt met verschillende disciplines samen aan één doel. Ik wil graag de verbinding zijn tussen de business en IT, en dat kan hier. En soms kun je zelf met ideeën komen die veel tijd besparen maar die de klant nog niet eens bedacht heeft. De techniek biedt eindeloos veel mogelijkheden.’

Deel dit bericht

Comments are closed.