De ideale werkgever is de organisatie waarvan de bedrijfscultuur perfect aansluit op jouw kwaliteiten, interesse en ambitie. Dit is voor iedereen anders. De een wil zo snel mogelijk doorgroeien en hogerop, een ander wil bovengemiddeld veel verdienen en weer een ander vindt het bijdragen aan een mooi product en/of leuke collega’s hebben belangrijk.
De kernfactoren die een bedrijfscultuur bepalen zullen hieronder worden benoemd. Bij de oriëntatie op een potentiële werkgever kun je kijken naar deze factoren. Wanneer meerdere van deze factoren goed aansluiten bij jouw profiel, dan is de organisatie voor jou erg interessant. Tevens voorkom je hiermee dat je belandt bij een bedrijf die niet goed bij jou past. Waar kun je op letten bij het zoeken van jouw ideale werkgever?
Aantal medewerkers
De grootte van een bedrijf heeft veel invloed op de bedrijfscultuur. De managementstructuren in een middelgroot bedrijf verschillen aanzienlijk van een grote multinational, die duizenden werknemers heeft. Over het algemeen geldt dat hoe meer mensen er in een organisatie werken, des te meer er gemanaged wordt op targets en indexcijfers en er dus relatief minder aandacht voor de uiteindelijke klant is. Het resultaat is vaak dat een groot gedeelte van de creativiteit door alle indices en targets uit de organisatie gemanaged wordt. Dit geldt overigens niet voor alle grote bedrijven. Er zijn zeker nog uitzonderingen waar de aansturing op een andere wijze gebeurt. Ook hebben veel grote bedrijven kleine onderdelen waar creativiteit nog een grote rol speelt. Mocht je veel waarde hechten aan deze factor, zorg dan dat je te weten komt hoe het bedrijf waar jij in geïnteresseerd bent dit heeft georganiseerd.
Opleidingsniveau medewerkers
Het opleidingsniveau van de medewerkers van een organisatie heeft veel invloed op de bedrijfscultuur. Wanneer jij een universitaire opleiding hebt afgerond, vind je het wellicht inspirerend om samen te werken met andere universitair geschoolden. Misschien ben je juist erg praktisch van aard en kom je goed tot je recht in een operationele omgeving waar mensen werken met een doeners mentaliteit. Via het internet of uit het jaarverslag is vaak informatie te vinden over het percentage hoger opgeleiden binnen een grotere organisatie. Mocht je meer geïnteresseerd zijn in kleinere organisaties, dan is het een geschikte optie om via LinkedIn informatie te zoeken over werknemers van de organisatie.
Gemiddelde leeftijd medewerkers
Naast de invloed van de opleidingsachtergrond binnen de bedrijfscultuur, is ook de gemiddelde leeftijd erg van belang. Er zijn grote bedrijven, waar de gemiddelde leeftijd erg laag ligt en waar relatief jonge werknemers de koers bepalen. Maar, er zijn ook veel grote bedrijven waar het personeel gemiddeld een veel hogere leeftijd heeft. De sfeer kan in zekere mate bepaald worden door de gemiddelde leeftijd op de werkvloer. Let wel, een gemiddeld jongere leeftijd hoeft niet per se beter te zijn dan een gemiddeld oudere leeftijd. Van oudere werknemers kun je bijvoorbeeld veel leren en daarbij kan de concurrentie met deze collega’s minder aanwezig zijn. Het is belangrijk om goed te bepalen welke aspecten voor jou van belang zijn.
Product of dienst
Het product of de dienst die het bedrijf verkoopt beïnvloedt ook de cultuur op de werkvloer. Een tastbaar product zorgt voor een andere waardeketen (de value chain brengt de relevante bezigheden van een organisatie met elkaar in verband) dan een dienst die geleverd moet worden. Bij een product wordt er gewerkt met verschillende externe partijen en de werknemers hebben op andere wijzen met de producten te maken. Veel personen hechten waarde aan het eindproduct waar zij mee werken. Bij bedrijven die slechts een enkel product verkopen zijn de werknemers vaak het meest trots op hun aanbod. De trots op het product of dienst kan veel invloed hebben op de sfeer binnen het bedrijf. Als jij graag werkt met een product dat uiteindelijk bij de supermarkt in de schappen ligt, zal je geïnteresseerd zijn in andere organisaties dan wanneer jouw interesse ligt bij het leveren van kennis of diensten. Tevens wordt de mate van invloed van het product op jouw werkzaamheden bepaald door de afdeling en functie waarin je werkzaam bent. Een administratieve afdeling zal bijvoorbeeld minder te maken hebben met een tastbaar product dan een inkoper.
Eindproduct
Hiermee hangt samen dat de bedrijfscultuur sterk anders kan zijn wanneer het grondstoffen of halffabricaat produceert dan wanneer het bedrijf zich focust op het maken van een eindproduct. Zo heeft een bedrijf dat actief is met het delven van grondstoffen of het produceren van halffabricaat vaak relatief minder hoogopgeleid personeel. Tevens is de value chain sterk verschillend en is het aannemelijk dat het meer internationale afnemers en concurrenten heeft.
Innovatiekracht
Tegenwoordig zijn er enorm veel startups die met innovatieve producten of ideeën de markt betreden. De bedrijfscultuur binnen deze ondernemingen zal verschillen met klassieke organisaties. Vaak is de sfeer informeler en creatiever. Daarnaast is het voor veel van deze startups van belang dat je een goede kennis hebt van de actuele ontwikkelingen op het internet, zoals de nieuwste apps en software. Een flexibele houding van werknemers is binnen deze organisaties gewenst. Naast dit soort nieuwe ondernemingen, zijn er ook veel bedrijven die over gaan tot een nieuwe stijl van werken. De term ‘werken 2.0’ wordt hierbij veelvuldig gebruikt. Ook hierbij staat flexibiliteit centraal. Werknemers hebben vaak geen vaste werkplek en kunnen soms zelfs hun eigen werktijden bepalen. Er wordt in dit geval meer gestuurd op het eindresultaat, dan het aantal uren. Voor veel werknemers kan dit een betere manier van werken zijn, echter moet dit wel goed bij jou passen.
Beloningsstructuur
Een beloningsstructuur kan een grote invloed hebben op de instelling en het gedrag van medewerkers. Bij sommige bedrijven krijg je een vast salaris of juist een bonus op basis van het bedrijfsresultaat. Andere bedrijven werken met individuele targets en bonussen wanneer deze targets gehaald worden. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Het kan een zeer positieve en motiverende uitwerking hebben, maar ook zorgen voor grote onderlinge concurrentie waar de samenwerking onder lijdt. Wellicht is een competitieve werksfeer voor jou uitdagend of heb jij juist baat bij een cultuur waarin samenwerking voorop staat.
Familiebedrijf of beursgenoteerd
De cultuur van een familiebedrijf kan enorm verschillen van een beursgenoteerd bedrijf. Over het algemeen zie je bij een familiebedrijf een meer risicomijdende strategie, die tegelijkertijd meer op de lange termijn gericht is. Bij een beursgenoteerd bedrijf is het altijd van groot belang om de aandeelhouders tevreden te stellen met een goed rendement. Daarnaast wil het management graag scoren en hun bonussen verdienen in de jaren dat zij aan de top zitten. Niet alleen tussen een familiebedrijf en beursgenoteerd bedrijf zitten grote cultuurverschillen. De cultuur van een bv kan bijvoorbeeld sterk beïnvloed worden wanneer deze externe aandeelhouders heeft, terwijl een bv waarvan de aandelen nog in het bezit zijn van de enige oprichter en directeur, hier minder door beïnvloed wordt.
De branche waarin een organisatie actief is bepaald voor een groot deel de bedrijfscultuur. Iedere branche is verschillend en jij moet goed kijken of je past binnen de branche. Tussen de automatiseringsbranche en de bankenwereld zitten bijvoorbeeld veel verschillen. Branches verschillen in dynamiek, eigen conjunctuur, technologie en concurrentie. Beoordeel deze facetten van een
Branche
branche goed en kijk of ze bij jou passen. Zeker voor een functie waarbij je veel te maken krijgt met externe partijen is een geschikte branche erg belangrijk. Tot slot is het aan te raden om de economische situatie van de branche te bekijken, zodat je een goed beeld creëert van jouw toekomstperspectieven in die omgeving.
Internationaal of nationaal actief
Wanneer het bedrijf internationaal actief is, kun je dit terugzien in de bedrijfscultuur. Hoe meer internationale activiteiten het bedrijf heeft, hoe sterker deze invloed zal zijn. Bij bepaalde organisaties kun je op afdelingen werken waar je meer dan 5 nationaliteiten treft, hier werk je dus met personen die diverse achtergronden hebben. Engels zal de spreektaal zijn. Deze verschillende achtergronden van de medewerkers hebben veel invloed op de bedrijfscultuur. Wanneer je besluit om bij een internationaal bedrijf te gaan solliciteren, houd dan rekening met deze aspecten. Een internationale en multiculturele werkomgeving moet goed aansluiten bij jouw profiel.
Nationaliteit van het bedrijf
In de bedrijfscultuur vind je ook duidelijk de nationaliteit van de organisatie terug. Er bestaan bijvoorbeeld enorme verschillen tussen een Japanse en een Amerikaanse organisatie. Wanneer jij voor een buitenlands bedrijf wilt gaan werken, is het verstandig om voorafgaand aan de kennismaking goed op de hoogte te zijn van de bedrijfscultuur. Veel kennis over de bedrijfsculturen die bij verschillende nationaliteiten passen kun je gemakkelijk vinden op het internet of aansluitende literatuur.
Jouw ideale werkgever
Wanneer je een bedrijf beoordeelt met behulp van de bovenstaande onderwerpen, kun je deze naast jouw persoonlijke kwaliteiten, interesse en ambitie leggen. Hiermee kun je bepalen of een bedrijf voor jou de geschikte werkgever is, om vervolgens op zoek te gaan naar de ideale functie. In het volgende hoofdstuk zal worden besproken hoe jij de ideale functie vindt.
Hulp bij het vinden van de ideale werkgever? Meld je dan via onderstaande button aan voor de talentpool van Moongro en onze Career Consultants gaan jou helpen bij het vinden van de ideale werkgever!