Het ene beroep is altijd leuk en afwisselend, het andere beroep is saai en kleurloos. Om de leukste baantjes in de spotlight te zetten, zet Sollicitatieblog de waanzinnigste beroepen ter wereld op een rij. Elke week belichten wij één van jouw potentiële droombanen. Vandaag deel 6: de professional apologizer.
De strijdbijl begraven
Iedereen schiet weleens uit zijn slof. Je zegt de meest nare dingen tegen je partner, je ouders, je vrienden of collega’s. De emoties nemen de overhand en de ander kan dit hoog opnemen. Een simpele (en gemeende) sorry is meestal op zijn plaats en is vaak ook voldoende om een eind te maken aan de ruzie. Voor gebroken harten doet een bos bloemen soms wonderen en een korte periode geen contact hebben kan ook een oplossing zijn. Sommige mensen maken het echter zo bont dat dit geen opties meer zijn.
In zulke gevallen zijn er maar twee opties. Je kan bij de pakken neer gaan zitten, maar je kan ook besluiten dat je er écht alles aan wilt doen om het goed te maken. Nu komt de professionele sorry-zegger van pas.
Neem het míj niet kwalijk!
De professional apologizer, zoals de professionele sorry-zegger internationaal bekend staat, staat onder contract bij een apology agency. Deze bureaus leiden hun werknemers zo op dat ze de situatie goed kunnen inschatten en precies weten wat ze moeten zeggen om de gevoelige snaar te raken. De cliënt neemt contact op met een bureau, dat ze vervolgens koppelt aan één van hun apologizers. De apologizer luistert naar wat de cliënt te vertellen heeft en gaat langs bij de persoon waar het excuus voor bedoeld is. In overleg met de cliënt en het adviesorgaan van het excuusbureau zorgt de professional voor een excuus op maat. Het slachtoffer van jouw uitbarsting komt echter niet te weten dat je een bureau hebt ingeschakeld; de apologizer doet zich voor als een familielid of vriend die namens jou excuses aanbiedt.
Het inschakelen van een excuusbureau heeft meerdere voordelen. Ten eerste hoeft degene die zich wilt verontschuldigen de confrontatie niet aan te gaan. De ongemakkelijke situatie kan simpelweg uit de weg worden gegaan. Daarnaast kan je de situatie in ieder geval niet lastiger maken door opnieuw boos te worden tijdens het excuseren.
Waar komt de professional apologizer vandaan?
Aziatische welgestelden staan erom bekend open te staan voor diensten en producten die mensen in de westerse wereld maar bizar zouden vinden. Het is dan ook niet heel erg verassend dat de professional apologizers tot voor kort alleen in Japan opereerden. Het betaald sorry zeggen wordt tegenwoordig ook in enkele Europese landen en de Verenigde Staten omarmd. Verschillende grote bedrijven, zoals Southwest Airlines, hebben tegenwoordig een apologizer in dienst om de relatie met haar klanten te onderhouden.
Sorry, hoeveel?!
Een professional apologizer kan in principe prima boeren. In Japan en de Verenigde Staten krijgen ze bijvoorbeeld beter betaald dan leraren op een basis- of middelbare school. Voor een telefonisch excuus of een spijtbetuiging via e-mail wordt tegenwoordig ongeveer €90 betaald, terwijl een persoonlijk excuus een bureau zo’n €225 oplevert. Als je als freelancer aan de slag gaat, verdien je in sommige gevallen wel €30 per uur. Je kan dus best een goed maandloon bij elkaar verdienen als je een efficiënte strategie hanteert!
Kan je goed met mensen omgaan en ga jij door wanneer de meeste mensen opgeven? Dan beschik jij over de juiste mentaliteit om op regelmatige basis professionele excuses aan te bieden! Lanceer een website, zorg ervoor dat je wat naamsbekendheid krijgt en ga aan de slag. Wie weet bied jij binnenkort het Nederlandse volk excuses aan namens ex-bondscoach Danny Blind..