Robin; de UXpert in een notendop

0
Leestijd: 5 minuten

Een goede website is tegenwoordig voor zowel kleine als grote merken van doorslaggevend belang. Maar een goede website valt niet zomaar uit de lucht. Er zijn talloze bedrijven en freelancers die gespecialiseerd zijn in het maken van websites op maat. Onder de mensen die in deze branche werkzaam zijn, bevinden zich onder andere de verschillende designers. Deze groep is weer in talloze subgroepen te verdelen; met het ontwerpen van een website moet immers met meerdere zaken rekening gehouden worden. Samen vormen zij een team en streven ze naar een resultaat van hoge kwaliteit. Het product wat ze opleveren kan een merk maken of breken.

Omdat het belang van een goede website groter en groter wordt, is er een stijgende vraag naar goede websitedesigners. Het startsalaris is niet slecht en sommigen zwemmen in €500 biljetten. Ze hebben ook genoeg kennis van websites om ze te kunnen beoordelen en zien dagelijks websites voorbijkomen welke hen niet bekoren. Welke problemen komen de designers nou het meest tegen?

Om dit te achterhalen sprak ik met Robin, een UX designer. Hij heeft de studie communicatie en multimediadesign gevolgd, een zeer brede opleiding die studenten kennis laat maken met veel facetten die met websitebeheer te maken hebben. Robin heeft niet alleen geleerd hoe hij een website moet ontwerpen, maar beheerst dankzij deze opleiding ook de basis van verschillende programmeertalen.

De UXpendables van Brandfirm

Robin werkt bij Brandfirm, een bedrijf dat klanten helpt met de online marketing. Zoals bij veel bedrijven het geval is, wordt er bij Brandfirm geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen de verschillende vakgebieden UX en interface design. Robin houdt zich met beide vakgebieden bezig, maar ziet ook zeker de verschillen. ‘Deze twee termen zijn eigenlijk een beetje overlappend,’ zegt hij. ‘Het één (UX, red.) is meer de beleving van een gebruiker op een website en interaction design richt zich daarnaast ook meer op de invulling.’

Bij Brandfirm wordt UX vooral ingezet om conversieoptimalisatie voor de klant te realiseren. ‘Er zijn een aantal dingen waarvan voor ons bewezen is dat ze goed werken voor conversies. Klanten huren ons in om zelf meer conversies te realiseren. Op dit moment doen wij dit vooral aan de hand van data. Wij kunnen zien waar in het proces mensen afhaken en zoeken dan naar een andere oplossing, welke vervolgens weer wordt doorgetest.’

‘Er zijn een aantal dingen waarvan voor ons bewezen is dat ze goed werken voor conversies’. Ook stelde hij dat er bepaalde richtlijnen zijn waar ze zich bij Brandfirm aan houden. Hmmm. Is dit dan niet gevaarlijk? Hoe voorkom je dat websites er hetzelfde uitzien als je vast blijft houden aan deze ‘bewezen’ zaken? ‘Nou, dat is wel een dingetje inderdaad. We hebben een behoorlijke doorstroming van stagiairs binnen het team en het team werkt zelf ook nog niet lang bij Brandfirm. Deze nieuwe mensen brengen ook steeds nieuwe ideeën met zich mee. Door zelf ook creatief te zijn, kun je elke website uniek houden.

Ik denk aan je..

Het vakgebied UX is nog relatief nieuw. Elk jaar komen er echter ontzettend veel nieuwe UX-, UI- en interaction designers bij, waardoor een bedrijf dat een website wil laten maken steeds meer opties heeft. Ik vroeg Robin naar de skills waarover een UX-designer moet beschikken om zich te kunnen onderscheiden van de rest. ‘Ik denk dat je goed inzichtelijk moet hebben wie de gebruiker is en wat het doel van een bepaalde website is. Ik denk dat dat het belangrijkste is om een website te kunnen laten slagen.’

Volgens Robin kan een website niet geoptimaliseerd worden wanneer er niet aan de gebruikers gedacht wordt. ‘Een UX designer moet zich in de gebruiker in kunnen leven en ook onderzoek naar het gebruik kunnen doen. Dit onderzoek kun je baseren op verkregen data of je kunt een gebruiksonderzoek doen, bijvoorbeeld aan de hand van een usability test. Uit deze testen kun je kwalitatief goede informatie halen op basis van persoonlijk contact. Op deze manier leer je om een website te bekijken als een gebruiker.’

 ..maar niet altijd genoeg

Zestig jaar geleden was het ondenkbaar dat bijna alle informatie met een paar klikken en tikken opgehaald zou kunnen worden. Vandaag de dag is bijna de hele westerse wereld dagelijks verbonden met het World Wide Web. De digitale revolutie is in een stroomversnelling geraakt en de ontwikkelingen en trends volgen elkaar in rap tempo op. Robin stelt dat deze ontwikkelingen ook nog weleens voor problemen kunnen zorgen. ‘Een groot probleem is de gebruiksvriendelijkheid op verschillende apparaten. Sinds een paar jaar rekent Google je erop af als jouw website niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, dus dat is iets wat we bij Brandfirm altijd in het achterhoofd houden. Onze klanten richten zich immers op conversie.’ Hij ziet echter wel dat dit bij andere bedrijven nog steeds niet altijd het geval is. Dat is toch wel schokkend, zeker wanneer je bedenkt dat een krappe 40% van het totale internetbezoek in Nederland in 2016 van mobiele devices kwam. ‘Als ik onderweg ben en een website op mijn telefoon bekijk, zie ik vaak nog dat deze niet werkt op een mobiel. Dan haak ik al snel af.’

Robin heeft een punt, zelf heb ik dit ook vaak. Lees je deze blog op een smartphone? Zo niet, pak hem er dan eens bij. Je ziet dat zowel de desktopversie als de versie op je telefoon nog prima te lezen is. Er is gekozen voor een dynamisch en responsive webdesign. Dit betekent dat de webpagina meeschaalt met de grootte van het scherm van het device waarop de website wordt bezocht. Er is duidelijk gedacht aan de mobiele gebruiker. Hier zie je een voorbeeld van een website waar dat duidelijk niet het geval is. Toch wel een groot verschil hé?

Robin ziet daarnaast ook dat veel bedrijven de websites nog steeds enkel inrichten op basis van data. ‘Op dit moment wordt de beleving van de klant vaak gebaseerd op data. We kunnen zien waar ze afhaken en proberen op basis van deze informatie veranderingen door te voeren, waarna we doortesten. Wat ik nog niet zo vaak zie, en dat mis ik ook bij Brandfirm, is dat de website wordt beoordeeld op basis van een gebruikerstest. Er komt betere kwalitatieve informatie uit de gebruiker zelf’.

Remco vs. Robin

Hoewel ik mij pas sinds kort bezighoud met UX, heb ik wel ontzettend veel gelezen over de relaties tussen UX, UI en interaction design. Robins opvatting over de relatie tussen UX en interface design strookt niet met die van mij. Ik vind namelijk niet dat UX en interface design overlappen. Zelf beschouw ik UX meer als de overkoepelende term, waar UI (en daarmee interaction design) een belangrijk onderdeel van uitmaakt. UI is het onderdeel van UX dat zich bezighoudt met de visuele opmaak van websites. Binnen dit vakgebied is interaction design een apart vakgebied dat dieper ingaat op elementen van de website waarmee interactie mogelijk is.

Uit het interview bleek vooral dat Robin denkt dat niet-geoptimaliseerde websites het grootste probleem is voor de UX. Een website die niet op alle apparaten werkt kan leiden tot een afname van de conversie, maar óók het organisch zoekverkeer naar de website leidt eronder. Hier slaat Robin de spijker op zijn kop. Tijdens mijn werkstage heb me verdiept in SEO, dus ben ik op de hoogte van de factoren die de positie binnen de zoekresultaten zouden bepalen. En hoe belangrijk deze positie voor een bedrijf kan zijn. Met een goede positie manier realiseer je meer traffic naar je website en verhoog je de merkbekendheid.

Menig websitebeheerder zou er dan ook goed aan doen om de website te testen op een mobiel platform. Boeit de positie binnen de zoekresultaten je niet? Doe het dan alsjeblieft voor ons! De gebruikers!

 

 

Deel dit bericht

Comments are closed.