De belangrijkste lessen van KLM IT trainee Sophie.

0
Leestijd: 3 minuten

Mijn laatste week bij KLM is afgerond! Na alle afscheidsdiners achter de rug te hebben met alle lieve woorden en cadeaus besef ik me ineens dat ik niet alleen mijn collega’s ga missen, maar zij mij ook. Én dat zij mij in een jaar tijd goed hebben leren kennen.

Wat een verschil kan de tijd maken. Meer dan een jaar geleden begon mijn eerste dag bij KLM op kantoor: vol goede moed, gewapend met mijn frisse creatieve blik waarmee ik dacht wel even het verschil te maken binnen het grote KLM. Ik kwam terecht in een product team van een front-end applicatie voor de selfservice kiosks dat net was begonnen aan haar wereldwijde rollout. Het tempo van onze goed geoliede scrum machine lag hoog en het bleek iets lastiger dan verwacht om alles bij te benen en meteen waardevolle input te leveren. Zoveel nieuwe indrukken, nieuwe processen, nieuwe terminologieën en ontzettend veel afkortingen. Het fenomeen dat je eerst honderd dagen moet wennen en aanpassen, voordat je echt impact kan maken was ook op mij van toepassing.

Uiteraard gepaard met de nodige frustraties, want het liefste heb ik alles meteen onder de knie en maak ik snel een vliegende start. Gelukkig waren hier mijn andere KLM teamgenootjes van Young Colfield die eigenlijk in eenzelfde soort schuitje zaten en die mijn ontwikkelingsproces herkenden. Een blijk van herkenning bleek voor mij ontzettend waardevol om de situatie te accepteren.

Na deze befaamde 3 maanden merkte ik dat het kwartje begon te vallen en begon mijn zelfstandigheid te groeien. Ik kreeg het vertrouwen om mijn eigen topics oppakken en ik kon eindelijk waarde toevoegen aan mijn team. Mijn ‘onboarding’ was afgerond en de professionele ontwikkeling eindelijk ‘ready for take off’.

Het waardevolle aan dit traineeship is dat ik langzamerhand ook een groei mee begon te maken op het gebied van mijn persoonlijke ontwikkeling. Samen met mijn Talent Manager Els en mijn KLM team begon ik zicht te krijgen op mijn kernwaarden en kernkwaliteiten. Waar ik eerst nog geen bewust idee had van kernwaarden, laat staan het belang van de aanwezigheid hiervan in je werkomgeving, begon ik steeds meer in te zien hoeveel impact deze waarden, en vooral ook de afwezigheid van deze waarden, hebben op mijn gemoedstoestand en enthousiasme. Ik vond het altijd moeilijk om de vinger te leggen op dingen die ik belangrijk vond of waarom specifieke situaties voor mij wel of juist niet werken. Ik leerde hoe belangrijk vernieuwing en eigenaarschap voor mij is en kwam tot het inzicht dat ik veel behoefte heb aan waardering en vertrouwen.

Ik vond het af en toe lastig om in te zien waarom mijn plek bij KLM niet altijd goed paste. Op papier leek het ontzettend goed te passen, maar toch kon ik er de vinger niet op leggen waarom ik soms met een energiedip naar huis ging. Ik leerde mijn kernwaarden te herkennen in mijn werkzaamheden en begon mijn focus te verleggen naar de elementen in mijn werk waar deze het beste tot uiting kwamen. Op deze manier kon ik mijn traineeship naar een hoger niveau tillen en focussen op de taken waar ik het meeste uit mijzelf kon halen. Door middel van trainingen met mijn KLM teamgenootjes en persoonlijke sessies met Els leerde ik waar mijn talenten en kwaliteiten liggen en hoe ik dit positief tot uiting kon brengen binnen mijn product team. Het framework van kernwaarden en kernkwaliteiten, energiegevers en energienemers sloot ontzettend goed bij mij aan.

Het heeft me geholpen om te groeien, te ontwikkelen en om in te zien waar mijn talenten liggen en hoe ik deze het best kan inzetten.

Nu, een jaar later, ben ik opeens een expert geworden van het product waar ik mee werk. De developers bouwen voort op mijn analyses, de designers ontwerpen op basis van mijn aanbevelingen en de content strategie wordt aangepast aan de hand van mijn adviezen. Ik ben niet meer de nieuweling en niet meer iemand die onzeker is over haar beslissingen. Ik ben een bouwsteen binnen mijn team, ik weet waar mijn krachten liggen en ik neem de leiding wanneer nodig. En dat voelt ontzettend goed. Tegelijkertijd staat er al weer een volgende uitdaging op het programma!

Ik ga naar Social Brothers, waar ik aan de slag ga als Digital Project Manager. Met dit kleine bedrijfje, een mooi contrast met KLM, deel ik een gezamenlijke passie: het leveren van innovatieve en effectieve oplossingen in de vorm van apps, applicaties en marketing.

Share.

Comments are closed.