Keuzes, keuzes, keuzes… Iets waar ik altijd al slecht in ben geweest, en voor mijn stage moest ik er toch weer aan geloven. Zoals de naam van mijn master “Management, Economics & Consumer studies” al doet vermoeden, is dit een erg brede studie waar je alle kanten mee op kan. Aan de ene kant biedt dit veel mogelijkheden, maar dat maakt het voor mensen zoals ik soms best lastig. Met het solliciteren voor een stage moest ik dan ook goed bedenken wat ik wilde. Dat ik in de FMCG-sector wilde werken, was zeker. En toen? Wilde ik werken in een kleinschalig bedrijf of juist een grote corporate? En dan nog zijn de mogelijkheden oneindig.
Via LinkedIn vond ik de vacature voor Online Content stagiair bij Gall&Gall. Goed voorbereid ging ik naar m’n gesprek. Vragen als ‘Wat voor teamspeler ben jij?’ en ‘Wat zijn jouw sterkte/zwakke punten?’ had ik goed voorbereid en ondanks wat gezonde zenuwen was ik helemaal klaar voor mijn gesprek. Anders dan ik had verwacht was dit gesprek heel chill en relaxed. De vraag of ik óók zo erg van alcohol hield leek dan ook bijna de belangrijkste 😉
Enkele weken later, in het begin van maart, begon ik dan ook aan mijn stage bij Gall. Omdat mijn mede-stagiaires daar allemaal al een maand rondliepen, was er geen tijd voor een uitgebreide kennismaking of onboarding, maar werd ik meteen op sleeptouw genomen naar allerlei meetings en vergaderingen waarvan ik geen idee had met wie ze waren en wat ze betekenden. Het vakjargon vloog me om de oren. Gelukkig speelde mijn begeleider daar meteen op in met een handig lijstje met afkortingen die je dagelijks voorbij hoort komen.
Na een week had ik het al aardig in de smiezen. Door al die vergaderingen, meetings en stand-ups had ik al veel mensen gezien en gesproken. Inmiddels had ik al een aardig idee wat mijn taken zouden zijn en merkte ik dat er veel ruimte was voor wat ík leuk vond. Ik rolde van het ene ‘koffietje’ in het andere (het begrip ‘koffietje’ houdt eigenlijk in dat je een koffietje met iemand inplant om die persoon en zijn/haar functie beter te leren kennen). Dit zorgde ervoor dat ik meteen wist waar iedereen zich mee bezig hield en waar ik ze mogelijk bij zou kunnen helpen, maar wél als ik dat zelf ook leuk zou vinden! Ik had dus alle ruimte om zelf te kijken wat ik leuke projecten vond, of welke ik liever liet schieten.
Een week later kregen we bericht dat we vanaf vrijdag (mijn tweede stage week) thuis moesten werken, en voor hoe lang was nog onbekend. Ondanks dat ik me lichtelijk zorgen maakte over het feit dat ik nog niet volledig ingewerkt was en misschien als nog-niet-ingewerkte-stagiair eerder ‘in de weg’ zou lopen dan zou bijdragen, veranderde er niet veel vergeleken met op hoofdkantoor. Het duurde even om alle systemen en handigheden vanuit thuis door te hebben (daar had iedereen trouwens wat last van), maar alle vergaderingen en meetings gingen gewoon door. Elke ochtend start ik met een video-belletje met m’n begeleider, en door de dag heen kan ik eigenlijk iedereen telefonisch bereiken; het is bijna alsof ik even langs hun bureau wandel voor een korte vraag of praatje.
Inmiddels hou ik me ongeveer 3 dagen per week bezig met social media & content (zoals de ‘ontdek’ pagina’s op gall.nl), besteed ik 1 dag per week aan het helpen met SEO optimalisatie (hoe krijgen en houden we mensen op de website) en werk ik de laatste dag van de week mee met het SEA team (betaalde online advertenties), wat ik overigens combineer met mijn stage-opdracht voor de universiteit. Deze verdeling heb ik zelf ingevuld en hier ervoer ik dan ook alle vrijheid in. Samen vormt dit het totaalpakket van alles wat ik hoopte te leren tijdens deze stage. Ik kijk uit naar de komende periode, al hoop ik wel snel weer vanaf hoofdkantoor te kunnen werken.
Wil jij ook stage lopen bij Ahold Delhaize? Schrijf je nu in voor een van de Matching Days!