Goed werkgeverschap, wat is dat eigenlijk? Ruimte voor opleiding en ontwikkeling, leuke collega’s, flexibiliteit of toch uitdagend werk? “Het draait om aandacht voor de medewerker. Weten wat jouw mensen nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontplooien in hun carrière”, zegt Annelies Hermens, Health Manager bij Capgemini. “Wij willen de employer of choice zijn. En daar doen we veel voor.”
“In de 30 jaar dat ik bij Capgemini werk, is oog voor de medewerker altijd al een speerpunt geweest. Weten wat iemand nodig heeft, creëert betrokken medewerkers. En een betrokken medewerker gaat nu eenmaal tot het gaatje. Voor het eigen bedrijf én voor klanten. Ze leveren betere oplossingen en een actievere bijdrage. Kortom, een win-winsituatie”, legt Hermens uit.
Uitblinken als goede werkgever
Maar wat maakt dat een werkgever dé werkgever voor jou is? Volgens het Great Place to Work-onderzoek zijn er vijf punten die het verschil maken. Een goede werkgever blinkt uit in respect voor elkaar, aandacht voor ontwikkeling, interactie tussen collega’s, samenwerking en meer aandacht voor de mens zelf. “Inderdaad”, zegt Hermens. “Stuk voor stuk belangrijke punten om als werknemer te kunnen floreren. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn op de werkvloer. Maar er is meer. Zo richten wij ons heel direct op opleiding & ontwikkeling, vitaliteit & gezondheid, inclusie, flexibiliteit en aandacht voor de sociale omgeving & het milieu.”
‘Bij Capgemini kom je binnen voor een carrière, niet een baan of rol.’
“Bij Capgemini kom je binnen voor een carrière, niet een baan of rol. Continu ontwikkelen is daarom van groot belang. Onze mensen zijn overwegend hoog opgeleid. Kunnen die hun ei niet kwijt, dan heb je als bedrijf een groot probleem”, verklaart Hermens. “Het hebben van uitdagende opdrachten en voldoende training en coaching zien wij dus als een must.”
Graag aan competitie doen
Daarnaast moeten mensen fit en vitaal zijn om optimaal te kunnen ontwikkelen. “Vandaar dat we naast bedrijfsfitness tegen reductie ook een bedrijfssportprogramma hebben. Niet alleen goed om fit van te worden maar ook een leuke manier om het netwerk uit te breiden en aan teambuilding te doen”, zegt Hermens enthousiast. “Onze mensen blijken bovendien graag aan competitie te doen. We bieden daarom onder andere hardloop-, tennis-, fiets-, golf- en cricket-challenges waarin je kennis maakt met de sport, in teamverband traint en vervolgens naar een evenement toewerkt.”
Eens in de drie jaar wordt bedrijfsbreed gecheckt hoe het met de fitheid gesteld staat. En of er misschien andere wensen zijn. “Lunchwandelen bleek bijvoorbeeld geen succes”, lacht Hermens. “Maar aan theatersport wordt inmiddels ook al een aantal jaar fanatiek gedaan.” Sport en beweging wordt door Capgemini sowieso regelmatig ingezet om tot nieuwe inzichten te komen. “Zo zijn er ook Aikido-masterclasses waarbij onze managers leren inzien hoe ze met de eigen energie en druk omgaan.”
Aandacht hebben voor verschillen
Naast vitaal en gezond moet je vooral jezelf kunnen zijn als werknemer, in een veilige werkomgeving. Niet voor niets noemt 65 procent van de werknemers in een onderzoek van Randstad een aangename werksfeer het belangrijkste aspect van goed werkgeverschap. Hermens: “In onze sector is de man/vrouw-verhouding helaas scheef. Er werken nu eenmaal meer mannen in de ICT dan vrouwen. Het is dus belangrijk daar aandacht voor te hebben. Niet alleen hebben we een code of business ethics ontwikkeld voor de omgang met klanten én elkaar, we doen ook volop aan trainingen over onbewuste vooroordelen.”
‘Vaste werktijden of een vaste werklocatie? Daar doen wij niet aan.’
Goede balans
Flexibiliteit wordt volgens het onderzoek van Randstad steeds belangrijker gevonden. Net als een goede balans tussen werk en privé. Hermens knikt: “We willen onze mensen op alle mogelijke manieren flexibiliteit bieden en een goede work-life balance. Vaste werktijden of een vaste werklocatie? Daar doen wij niet aan. Ook thuis werken is een vanzelfsprekendheid. Niet alleen prettig voor de werknemer, maar ook voor het milieu.”
Het milieu en aandacht voor de sociale omgeving zijn een hot issue bij Capgemini. “Vroeger doneerden we gewoon veel aan goede doelen. Maar nu zetten medewerkers graag hun eigen kennis en ervaring in. Zo ontwikkelden we een applicatie voor de voedselbank en een e-learningomgeving voor Vluchtelingenwerk Nederland. Wat dat oplevert? Bakken met energie voor de betrokken medewerkers gecombineerd met een gevoel van trots. En een belangrijk puzzelstukje van goed werkgeverschap”, besluit Hermens.
Wil je meer weten over werken bij Capgemini? Kijk dan op capgemini.com/werken-bij-capgemini