Danny vertelt over zijn ervaringen bij Nestlé waar hij werkzaam is als CCSD Manager.
Mijn loopbaan bij Nestlé
Ik ben bij Nestlé gestart als manager van de Consumer Intelligence afdeling. Deze afdeling begeleidt het marktonderzoek en coördineert de media inzet van alle Nestlé divisies. Na 2 jaar in deze functie kreeg ik de kans om voor 6 maanden de marketing manager Confectionery te vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof. Toen vervolgens de positie van salesmanager Out of Home binnen Confectionery vacant kwam, heb ik de overstap gemaakt naar sales. Dit team heb ik bijna 3 jaar aangestuurd, waarin ik verantwoordelijk was voor de verkopen in kanalen als Petrol, Cash&Carry, kiosken en automaten. Sinds 1 oktober 2012 heb ik de overstap gemaakt naar de divisie Culinary&Drinks, waar ik verantwoordelijk ben voor de afdeling CCSD (Category & Channel Sales Development). De afdeling CCSD is de spil tussen marketing en sales; ontwikkelt categorie visies en vertaalt de marketing plannen naar de winkelvloer.
Ambities
Ik wil me verder blijven ontwikkelen in commercie en teammanagement. Uiteindelijk is het mijn ambitie om de commerciële eindverantwoordelijkheid te hebben over een productgroep of divisie.
Mijlpalen
De eerste mijlpaal die ik binnen Nestlé bereikt heb is het neerzetten van een volwaardige Consumer Intelligence afdeling. Deze afdeling heeft zich ontwikkeld tot een pro-actieve interne consultant, waarbij op basis van de plannen van de verschillende (interne) klanten marktonderzoeksinitiatieven zijn voorgesteld. Dit kwam tot uiting op de jaarlijkse plannendagen van de divisies, waar Consumer Intelligence voor het eerst separaat op de agenda stond. Een andere mijlpaal vormen de prestaties van Confectionery Out of Home; in een dalende markt zijn we voor het tweede jaar op rij erin geslaagd om beter te presteren dan de markt en dus marktaandeel te winnen.
Waarom Nestlé?
Nestlé is wereldwijd het grootste voedingsmiddelenconcern. De organisatie is decentraal, waardoor de beslissingsbevoegdheid in de landen ligt. Dit geeft veel ruimte voor eigen initiatief en ondernemerschap, terwijl je wel terug kunt vallen op het wereldwijde netwerk van een multinational. Er wordt binnen Nestlé veel ruimte gegeven aan persoonlijke ambities; jonge talenten krijgen een brede commerciële ontwikkeling door in het begin van hun loopbaan de verschillende commerciële disciplines af te lopen. Mijn eigen loopbaan toont ook aan dat, als je goed presteert en duidelijk je ambities aangeeft, er veel mogelijk is binnen de Nestlé organisatie. Tenslotte is Nestlé een bedrijf waar de focus meer ligt op de mensen dan op de processen. Dit zorgt voor een prettige werksfeer.