Marketingmix

0

Het doel van de marketingmix is om een sterke plek in de markt te krijgen ten aan zien van de concurrent(en). De Marketingmix bevat de 7 P’s. Deze verschillende instrumenten versterken elkaar voor een sterke positie in de markt.  Als je voor alle P’s een duidelijke strategie beschrijft zet je jezelf vanaf het begin sterk in de markt. 

De 7 P’s zijn: 

  1. Product
  2. Prijs
  3. Plaats
  4. Promotie
  5. Personeel
  6. Proces
  7. Physical evidence

 

Product
Hierbij is het van belang of de P van Product de behoefte van de klant bevredigt. Er wordt zowel naar het product zelf gekeken als de eigenschappen dat het product heeft. 
Wat voor imago heeft het bedrijf? Hoe is de service? Is er garantie? 
Zo zijn er veel verschillende vragen die je moet beantwoorden. 

Functie

Eigenschappen

Varianten

kwaliteit

Naamgeving

Accessoires

Vormgeving

Kleur

service

Imago

Maten 

Garantie

Technologie

 

 

Uiteraard verschillen per bedrijf de belangrijkste vragen. Dit ligt aan de markt waar het bedrijf zich in bevindt. 

Prijs
De P van Prijs gaat onderranden over de vraag: 
Voor welke prijs ga je het product of de dienst verkopen?
Deze vraag ga je beantwoorden door te kijken in de markt, welke prijs heeft de concurrent? Heeft mijn doelgroep veel geld te besteden of juist weinig? 

Prijsstelling

Prijssegment

betalingsvoorwaarden

Betaalmethodes

Bundels

Korting

Acties

 

 

Als je als bedrijf voor een lage prijs hebt gekozen om bekend en gewend te raken in de markt dan kan je deze prijs in de toekomst altijd nog aanpassen. 

Plaats
Bij de P van Plaats moet je denken aan de plaats waar het product verkocht wordt, geproduceerd en hoe de distributie hier mee aan moet sluiten. Dit zijn vragen die bij de analyse van je Meso-omgeving ook al deels naar boven zijn gekomen. 

Distributiekanalen

Verkoopkanalen

Directe verkoop

Logistiek

Marktdekking

Indirecte verkoop

Ook deze vragen zijn natuurlijk per bedrijf anders te beantwoorden. Een bedrijf dat producten verkoopt met een houdbaarheid datum zoals groenten moet vaker aan distributie doen naar een supermarkt als een snoep bedrijf met een veel langere houdbaarheid bijvoorbeeld. 

Promotie
Hoe ga je de promotie van je bedrijf aanpakken? Wat moet de leidende boodschap zijn tijdens de promoties, heb je al een slogan? 
Hieronder staan drie slogans beschreven van bedrijf die je blijft onthouden. 

  • Heerlijk, helder, Heineken (Heineken)
  • Open Hapiness (Coca-Cola)
  • Das Auto (Volkswagen)

Het doel van promotie maken is bekender worden bij je doelgroep; ze moeten weten wie je bent, wat je verkoopt, waar je het verkoopt, wat het product kost en het allerbelangrijkste is dat de consument jouw product kiest boven het product van de concurrent. 

Reclame

PR

Merchandise

Sales organisatie

Sales promotie

Joint Venture 

Ook moet het duidelijk zijn wie er verantwoordelijk is voor de promotie en sales en welke richtlijnen heeft deze persoon of groep. 

Personeel 
Hoe ga jij om met je personeel en hoe wil je dat je personeel omgaat met je klanten/cliënten/gasten/patiënten? Zeker als je als bedrijf geen tastbaar product hebt maar een dienst aanbied zoals een advocaten kantoor of een kapper is je personeel je visitekaartje. 
Het is dus van belang dat ze getraind zijn in hun werk en bied ze ook doorgroeimogelijkheden aan. Op deze manier blijft het personeel gemotiveerd om hard te werken voor jouw bedrijf en voor jouw klanten. 

Kennis

Vaardigheden

Houding

Attitude

Cultuur

Management 

Een prettige werkcultuur zorgt er voor dat een werknemers zich thuis voelt en graag naar zijn werk toe gaat om de klant te helpen.

Proces
Wat voor een beleving heeft de consument bij het product? Is de consument tevreden omdat hij of zij goed geholpen is of ging alles via het internet snel en eenvoudig? 

Productbeleving

Servicebeleving

Aankoopproces

Consumptieproces 

Hoe wordt de uiteindelijk dienst/product geleverd en wat vind de klant hier van? 

Physical evidence 
Een dienst kan het nadeel hebben dat een consument geen beeld heeft over de dienst. Wat houdt de dienst nu eigenlijk in? Het hebben van fysiek bewijs is voor een consument erg belangrijk. Wat neem ik uiteindelijk af en wat vond een andere consument hier van? 

Omgeving

Ervaringen

Aanbevelingen 

 

Dit probleem kan je als bedrijf onderranden aanpakken door testimonia of revues over de dienst te laten schrijven. 

 

Deel dit bericht