Bekend zijn als de expert in je vakgebied is marketingtechnisch een uitstekende positie om je in te bevinden.
Mensen komen naar je toe als ze vragen of problemen tegenkomen die te maken hebben met jouw expertise, ze vertrouwen erop bij jou in goede handen te zijn en je maakt het je klanten gemakkelijk om nieuwe klanten naar je door te sturen.
Lees hieronder 5 manieren om DE expert te worden in jouw vakgebied, ongeacht welk product of dienst je verkoopt.
Praat over hoe lang je al in deze branche zit.
Als je geruime tijd actief bent in de branche, dan geeft dat direct vertrouwen.
Als je bedrijf nieuw is in de branche, promoot dan jouw persoonlijke jaren van ervaring in het vakgebied.
Vier speciale momenten zoals ‘werknemer van de maand’ of anniversary.
Houd je business gefocust op één of twee expertise-gebieden.
Word niet te gevarieerd, je loopt dan het risico over te komen als een warenhuis.
Dit soort zaken hebben wel alles wat je nodig hebt, maar je gaat er nooit heen voor advies van een expert. Om de expert te worden is het nodig te focussen en je vaardigheden aan te scherpen.
Zorg dat je aanbevelingen krijgt van klanten, bij voorkeur op schrift.
Als je grote projecten hebt gedaan, neem foto’s van het voltooide werk en stop ze in een lijst, samen met de aanbevelingsbrief.
Beantwoord vragen uitgebreid, voornamelijk in het openbaar.
Ga naar plekken waar mensen op zoek zijn naar hulp en biedt het hen.
Als zoiets niet bestaat in je vakgebied, start deze service zelf.
Online forums zijn hiervoor zeer geschikt, denk bijvoorbeeld aan de groepen op LinkedIn. Of wellicht een forum dat zich specifiek bezighoudt met jouw expertise.
Draag actief bij aan discussies op dergelijke forums. Wees altijd klaar om je expertise met anderen te delen, door de expert te worden komen mensen naar je toe als ze hulp nodig hebben.
Spreek in het openbaar.
Goed kunnen presenteren en met passie en kennis van zaken kunnen vertellen over je expertise, is een gegarandeerde manier om de expert te worden.
Door in levende lijve in gesprek te gaan met je toehoorders, kun je ervoor zorgen dat je hen werkelijk geeft wat ze nodig hebben aan informatie.
Dit versterkt je expertisepositie.
Tegelijkertijd stelt het je in staat om heel nauwkeurig de vinger aan de pols te houden en je expertise up-to-date te houden.