Myrthe heeft het Traineeship Online Marketing bij de Oogst Academie succesvol afgerond. In dit interview blikt ze terug en deelt ze haar ervaringen.
Kan je iets vertellen over jezelf. Wie ben je? En waar word je blij van?
Ik ben Myrthe van der Leegte en ik ben 26 jaar oud. In juli ben ik begonnen als trainee bij Oogst. Daarvoor heb ik de master Economic & Consumer Psychology afgerond. Waar ik blij van word is tijd doorbrengen met vrienden en familie, koken, shoppen en het liefst ontdek ik elk weekend een nieuw koffietentje/lunch tentje. Ik ben trouwens ook sinds kort aan het schilderen! Ik ben er niet heel goed in, dus als één van de schilderijen mooi genoeg is voor aan de muur ben ik heel blij. Op werkgebied word ik blij als ik het gevoel heb dat ik elke dag dingen bij leer en daardoor ook meer verantwoordelijkheid krijg.
Je bent bij Oogst begonnen als trainee online marketing. Wat zette je er toe om je aan te melden?
Ik was op zoek naar een baan waar ik heel snel heel goed zou kunnen worden in online marketing. Ik had stage gelopen bij een corporate en ondanks dat ik daar heel veel leerde, miste ik het opzetten van campagnes aan de hand van data. Het liefst wilde ik elke stap van een marketingstrategie kunnen onderbouwen. Al snel kwam ik Oogst tegen en het traineeship sprak me heel erg aan, omdat hier aandacht wordt gegeven aan het vormen van een brede basiskennis (in search, social, display, analytics, SEO etc.). Vervolgens krijg je de mogelijkheid om jezelf te specialiseren in een richting die het best bij je past. Daarnaast leek ik het me erg interessant om voor verschillende grote klanten te werken, zoals HEMA en NS.
”Al snel kwam ik Oogst tegen en het traineeship sprak me hele erg aan, omdat hier aandacht wordt gegeven aan het vormen van een brede basiskennis.”
Welke eigenschappen denk je dat een trainee bij Oogst nodig heeft?
Ik denk dat het belangrijk is dat je ambitieus bent. De online markt verandert heel erg snel, dus om concurrentie voor te blijven moet je goed op de hoogte blijven over wat er speelt binnen de verschillende marketingkanalen. Om alle innovaties op marketing gebied goed bij te houden, moet je hier constant mee bezig zijn. Daarnaast moet je ook sociaal zijn. Je werkt veel met collega’s en verschillende klanten samen. Je moet goed kunnen aanvoelen waar de klant naar op zoek is, zodat je samen een plan kunt vormen. Bovendien is het belangrijk dat je analytisch aangelegd bent. Je moet het leuk vinden om met data bezig te zijn. Onze campagnes zijn gebaseerd op (klant)data om doelgroepen zo effectief mogelijk te kunnen bereiken en het effect te kunnen meten en onderbouwen.
Ik kan me voorstellen dat je heel veel verschillende dingen doet en leert als trainee. Kun je iets vertellen over je dag eruit ziet uit trainee?
In het begin ben je ongeveer de helft van de tijd bezig met het volgen van workshops, het behalen van Google certificaten en lezen over Google Adwords etc. De andere helft van de tijd ga je wat je geleerd hebt tijdens de workshops in de praktijk brengen.
’s Ochtends ben je bijvoorbeeld bezig met het maken van een voorstel voor een campagne in het Google Search netwerk: Op welke zoekwoorden ga je bieden? Hoeveel budget verwacht je hiervoor nodig te hebben? Welke aantal conversies verwacht je te kunnen genereren? Hoeveel omzet wordt er naar verwachting behaald voor elke euro die erin gestoken wordt?
’s Middags ben je bijvoorbeeld bezig het opzetten van een campagne in de Facebook editor en kijk je meteen even hoe de andere campagnes het doen. Op welke advertentie wordt het meest geklikt? Waar komen de meeste conversies vandaan? Op basis van data verschuif je budgetten. Hoe langer je bezig bent, hoe meer verantwoordelijkheid je krijgt. Als je alle basiskennis onder de knie hebt, kun je meehelpen met het bedenken van een campagne strategie: Waar focus je op als het doel het creëren van awareness is? Hoe volg je deze fase op met een conversiegerichtere boodschap?
Met alle mooie klanten die we hebben hier bouw je mee aan een hoop gave projecten. Wat is je hoogtepunt tot nu toe bij Oogst?
Dat ik na ongeveer 2 maanden het idee kreeg dat ik echt wat kon bijdragen en collega’s werk uit handen nam. In het begin kwam erg veel nieuwe informatie op me af en had ik 1000 vragen. Op een gegeven moment merk je dat je beter wordt en erg veel hebt geleerd in een relatief korte periode. Wanneer je zelfstandig taken over kunt nemen in plaats van tijd te vragen voor bijvoorbeeld uitleg, voelt dat als een overwinning.
”Op een gegeven moment merk je dat je beter wordt en erg veel hebt geleerd in een relatief korte periode.”
Oogst is uiteraard niet net als alle andere online marketing bureaus. Wat maakt Oogst in jouw ogen speciaal?
Wat ik heel fijn en interessant vind van werken bij Oogst is dat er veel kennis aanwezig is. Je kunt altijd een vraag stellen aan een collega die gespecialiseerd is in een specifieke discipline. De één is bijvoorbeeld gespecialiseerd in Analytics, de ander in SEA en doordat je bij iedereen terecht kunt wanneer je ergens uitleg over nodig hebt, leer je heel veel in een korte periode. Bij corporates zie je toch vaak een sterkere hiërarchie, waardoor het uitvoeren van bepaalde trajecten, maar ook je eigen ontwikkeling, een stuk langzamer gaat. Ik werk nu een half jaar bij Oogst en heb voor mijn gevoel in een sneltreinvaart heel veel geleerd. De sfeer is heel ontspannen, ik werk met leuke mensen en ik ben voorlopig nog niet uitgeleerd… dus dat voelt goed!
Geinteresseerd geraakt in een traineeship bij Oogst? Check snel de vacature!