Gelukkig hebben wij als OchtendMensen dicht bij huis een schat aan informatie: samenwerken is een van de kerncompetenties van Twynstra Gudde. Sterker, het officiële managementboek van het jaar 2013 werd binnenshuis geschreven. Meer dan genoeg aanleiding en bronnen om een goede leercommunity te starten!
Als bij een ware samenwerking leer je bij OchtendMensen niet alleen, maar in ‘leercommunities’ samen met 4 of 5 collega’s. Samen leren is efficiënter, sneller en gezelliger. Je bent continu aan het reflecteren en ontdekt meer invalshoeken waarmee je modellen, thema’s en casuïstiek te lijf gaat. Naar de theorie van bovengenoemd boek werd ruimte gegeven aan een aantal aspecten van samenwerking:
- Door samen een gedeelde ambitie te vinden: wat wil iedereen bereiken en op wat voor manieren?
- Door het gezellig te maken: ruimte hebben voor elkaars vragen, casuïstiek en reflectie.
- Door een betekenisvol proces neer te zetten waarbij de stappen naar het grotere doel leiden.
- Door helder te organiseren: wat zijn de momenten, wat moet je hiervoor doen?
- Door helder met onze trainers af te spreken wat onze belangen waren, wat we kwamen halen en wat we kwamen brengen.
In onze leercommunity zijn we zo de vijf stappen van het door Twynstra Gudde ontwikkelde kijkglas doorgelopen (zie onderstaande afbeelding). Dit kijkglas is één van de ongeveer 198 modellen die in het genoemde boek toegelicht worden. Te veel? In de gesprekken hierover bleek iedereen aan andere modellen weer iets te hebben: zeer bruikbaar dus.
De gedeelde ambitie was om relevante kennis over samenwerkingskunde op te doen. Deze ambitie kreeg vorm in verschillende leerstijlen. Er is gestudeerd, geoefend, gediscussieerd, geluisterd en afgekeken. Die vakken op de universiteit waar een professor monologen hield, of waar je alleen maar een boek van kaft tot kaft hoefde te lezen om het vak te halen? Saai? Gelukkig kun je in de leercommunities het leren en de werkvormen zelf inrichten!
Wat ons vooral aansprak was het koppelen van de theorie met de praktijk. Daarom hebben we trainers vanuit de praktijk gevraagd: adviseurs van Twynstra Gudde die de ene na de andere anekdote uit de mouw schudden. Zij hebben ons geleerd hoe je als adviseur in een dergelijk proces staat. Hoe je partijen kan verbinden, en soms los moet laten. Hoe je controle houdt zonder voor te schrijven. Dit aan de hand van praktijkvoorbeelden zoals: de spagaten in tweebenigheidvan de overheid, de opkomst van elektrische voertuigen en de toekomst van zelfrijdende auto’s. De kennis en ervaring van de TG-adviseurs die zelf midden in deze processen staan, is -zoals mastercard zou zeggen- onbetaalbaar.
Net als bij iedere succesvolle samenwerking werd ook hier een eindpunt gekozen: daar waar de gestelde ambitie behaald was. Namelijk, op het moment dat er een blijvende impact ontstaan is. In dit geval niet op een organisatie of op Nederland, maar op onszelf: op kennisgebied, op competenties en op onze mogelijkheden.