Socialiteren is een combinatie van de woorden social media en solliciteren. In dit artikel leggen we uit wat er bedoeld wordt met socialiteren en hoe je dit op de juiste manier kunt gebruiken in jouw zoektocht naar de perfecte baan.
Solliciteren is meer dan alleen een goed cv en een persoonlijk gesprek. Het vinden van een baan draait vooral om netwerken, met name online netwerken. En wat is hiervoor beter in te zetten dan social media?
Socialiteren houdt in dat jij je zoektocht naar werk, en dus tijdens het solliciteren, volop gebruik maakt van social media om je kansen op een baan te vergroten.
Wat maakt socialiteren belangrijk?
Bedrijven bekijken vrijwel altijd het online profiel van sollicitanten, hoe zij zich uiten via social media. Hoe jij je online gedraagt, speelt vaak een grote rol in de keuze of de organisatie geïnteresseerd is in jou of niet.
Zo geeft Frank Janssen (oprichter Frankwatching) aan dat hij tijdens een sollicitatiegesprek weinig tot geen aandacht heeft voor het cv van de sollicitant. “Ik kijk vooral naar hoe hij of zij zich online presenteert. De sfeer die de persoon laat overkomen van hoe hij is, dus wat zijn profiel is, is voor mij belangrijker dan bijvoorbeeld een specifieke opleiding.”
Het is dus belangrijk, dat je tijdens het solliciteren bewust bezig bent met hoe je op social media overkomt en hoe je wilt overkomen. Je identiteit en je imago moeten overeenkomen, ook online.
Wat zijn de voordelen van socialiteren?
Via social media heb je de mogelijkheid jezelf te onderscheiden van andere sollicitanten. Maak gebruik van socialiteren omdat je (positief) wilt opvallen, je extra moeite voor de desbetreffende baan/functie doet, je biedt een mogelijkheid om je persoonlijkheid te laten zien, óf bijvoorbeeld omdat je jouw kennis over social media wil demonstreren.
Jouw sociale netwerken zijn een mooie aanvulling op je cv
Werkgevers en recruiters maken veel gebruik van sociale netwerken om vacatures te plaatsen of personeel te werven. Actieve, online aanwezigheid is dus belangrijk. Uit onderzoek is gebleken dat ruim 71% van de werkgevers op internet naar informatie zoekt over de sollicitant en 19% heeft wel eens een sollicitant afgewezen naar aanleiding van online gedrag via social media.
Voor een werkgever is de juiste kandidaat een ‘match’ van de juiste ervaring en de persoon erachter, dus je persoonlijkheid en je karakter. Via social media leren werkgevers en recruiters die persoon erachter kennen. Veel goede redenen dus om er mee aan de slag te gaan.