Starten als adviseur bij OpMorgen in quarantainetijd

0
Leestijd: 3 minuten

Adviseur Isis Weekenborg was net aangenomen bij OpMorgen, klaar om te starten én haar nieuwe collega’s te ontmoeten. Maar toen brak de Coronacrisis uit en moest ze vanuit huis die start doen. In haar blog vertelt Isis hoe zij de eerste weken bij OpMorgen heeft beleefd in deze bijzondere tijd. Dan blijkt dat deze tijd ook veel mogelijkheden biedt; voor zelfreflectie, creativiteit én een gave opdracht.   

“Dit is wel de gekste start bij ons bedrijf ooit” en “van harte digitaal welkom” zijn de berichten die ik tijdens mijn eerste dagen kreeg, in de vorm van mailtjes, filmpjes en (beeld)belletjes. Ik ben namelijk gestart op maandag 16 maart 2020; de eerste dag dat de nieuwe maatregelen voor thuiswerken van kracht waren in Nederland. 

Het was natuurlijk even zoeken hoe ik vanuit huis mijn werk en tijd zou gaan inrichten. Ik kreeg een mooi digitaal ‘onboarding’-document met daarin uitleg en linkjes naar alle relevante informatie en documenten die ik nodig heb; daarmee kon ik zelf aan de slag. De eerste dagen was ik zoet met het installeren van mijn laptop en telefoon en het schrijven van voorstelteksten. Daarna kon ik aan de slag met een self-assessment. OpMorgen heeft een stevig opleidings- en ontwikkelprogramma en je wordt uitgedaagd om voor elke externe opdracht nieuwe leerdoelen op te stellen. Dit alles heeft als startpunt het self-assessment dat dieper ingaat op jou als mens; je talenten,  jouw manieren van werken en je toekomstbeeld. Het was fijn om nu voldoende tijd te hebben om dit omvangrijke self-assessmentwerkboek aandachtig in te vullen. Over een paar weken ga ik dit (natuurlijk via beeldbellen) bespreken met onze Talentmanager en gaan we een persoonlijk ontwikkelplan opstellen. Nadat ik deze taken had afgerond, heb ik me gericht op een aantal hardskills. Zo ben ik aan de slag gegaan met een online training ‘Boeiend presenteren’ en verschillende Exceltrainingen. Ik vond het heel fijn om me deze hardskills alvast eigen te maken, zodat ik deze vaardigheden in opdrachten straks direct kan toepassen. Ik heb een buddy toegewezen gekregen – een OpMorgen-adviseur die al langer in dienst is – en één van de MT-leden is mijn eerste aanspreekpunt. Zij houden intensief contact met mij.

De eerste opdracht waar ik bij OpMorgen mee aan de slag ga, is het duurzaamheidsprogramma “Energy on Upcycling” van de gemeente Almere. Hier start ik in de rol van junior-beleidsmedewerker. Ik ga me bezig houden met coalitievorming en het stimuleren van duurzaam gedrag. De invulling van mijn werkweken zal er dus anders uit gaan zien de komende tijd, maar de omgeving blijft voorlopig nog even mijn eigen woonkamer. 

Juist nu besef ik me maar al te goed hoe fijn het is om in een goed gedigitaliseerde wereld te leven. Via Microsoft Teams heb ik al heel wat kennismakingsgesprekken gevoerd. Op deze manier spreek én zie ik mijn gloednieuwe collega’s toch nog. Daarnaast was het voor OpMorgen uiteraard ook schakelen. Het viel me op dat dit gelijk goed en creatief werd opgepakt door zowel het MT als de adviseurs. Twee keer per week is er een groepscall met alle collega’s van OpMorgen. Naast deze voornamelijk serieuze en werkinhoudelijke calls, zijn er ook virtuele yogamomenten en buikspierkwartiertjes door en met collega’s. Op de vrijdag is er nog meer ruimte voor gezelligheid en verbondenheid, zoals een virtuele pubquiz en een radiostation gerund door collega’s. Op deze manier valt het extra op dat OpMorgen, zelfs in tijden van de Coronacrisis, een warm bad is om in terecht te komen. Oprecht geïnteresseerde mensen die attent en betrokken zijn en op een creatieve manier het beste uit deze tijd halen, en dat voelt nu al goed! 

Benieuwd naar OpMorgen? Bezoek onze website!

 

Share.

Comments are closed.