Studenten hebben voorkeur voor bepaalde werkgever

0

Studenten hebben reeds gedurende hun studententijd een voorkeur voor toekomstige werkgevers. Universium, een internationale organisatie die gespecialiseerd is op het gebied van arbeidscommunicatie, heeft hier onlangs onderzoek naar verricht. De onderzoekers vroegen aan meer dan 6000 studenten in het hoger onderwijs voor wie zij het liefst zouden willen werken in de toekomst.

De keuzes van mannen en vrouwen liepen over het algemeen uiteen. Bij de mannelijke studenten voeren Philips en Shell de lijst aan, terwijl bij de vrouwelijke ondervraagden het Rijk en L’Oréal op de eerste twee plaatsen staan. Opvallend was echter wel dat bedrijven als Google en KLM zowel bij de mannen als vrouwen in de top-5 staan.

Volgens een van de onderzoekers van Universum baseren studenten hun keuze voor een bepaalde werkgever vanuit een consumptieoogpunt. In het onderzoek komen dan ook duidelijke stereotypen naar boven. Zo geven vrouwelijke studenten massaal aan graag te willen werken voor L’Oréal, terwijl autoproducent BMW goed scoort bij de mannelijke studenten.

Voor zowel de mannelijke als de vrouwelijke studenten geldt dat zij gedurende hun werkzaamheden  bij voorkeur creatief en ondernemend bezig willen zijn. Echter, waar vrouwen graag werken aan zaken van algemeen belang, vinden mannen competitie en prestige belangrijk.

Share.