Na dat er een SWOT-analyse is gemaakt van de onderneming of het bedrijf is de confrontatiematrix inzetbaar om de sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen tegen elkaar op te zetten.
- Kansen vs. sterktes
Hoe zet je sterktes in om de kansen in de markt te benutten?
Dit is een aanvallende manier om je marktaandeel te vergroten. - Sterktes vs. bedreigingen
Hoe zorgen wij er voor dat wij de mogelijke bedreigingen te slim af zijn met onze sterktes?
De verdediging is de beste aanval, hoe zorgen wij er voor dat wij de concurrenten de baas blijven. - Zwaktes vs. kansen
Hoe moeten wij er mee omgaan als we op een bepaald gebied zwak zijn maar er wel kansen voor ons liggen?
In dit geval is het verstandig om van nul af aan op nieuw te beginnen, je moet als onderneming van je zwaktes af komen. - Bedreigingen vs zwaktes
De lastigste confrontatie zijn de zwaktes met bedreigingen.
Nu moeten alle zijlen bij gezet worden en hopen dat de tijd de wind gaat keren.
Maak nu van alle sterktes, zwaktes, bedreigingen en kansen een top-5 per onderdeel (zie figuur 1) en zet ze tegen elkaar (zie figuur 2).
Figuur 1
Figuur 2
Bij figuur 2 kan je nu plus(sen) of min(nen) gaan geven aan het raakvalk wat een kans en sterkte heeft of kans en sterkten of bedreiging en sterkten of bedreiging en zwakten.
Geef 2 plussen (++) als er een grote raakvlak is en deze elkaar sterk kunnen beïnvloeden.
Geef 1 plus (+) als er een positief raak vlak is die niet vergeten moet worden.
Laat een hokje open als er zowel geen positief als negatief raakvalk is tussen de twee.
Geef 1 min (-) als er een negatief raak vlak is, wat in de gaten gehouden moet worden en aan gewerkt moet worden.
Geef 2 minnen ( – – ) als er direct actie ondernomen moet worden.
Uiteindelijk zal het er dan ongeveer uitzien als figuur 3
Figuur 3
Door goed over de plussen en minnen na gedacht te hebben weet je waar je aandacht en tijd aan moet besteden met je confrontatiematrix.
De volgende stap is om SMART doelstellingen te bepalen over de actiepunten die je nu ontdekt hebt.