Marcom is een gezamenlijke afkorting voor de vakgebieden marketing en communicatie.
Marcom professionals halen voldoening uit hun werk wanneer zij het gevoel hebben invloed te kunnen uitoefenen op de maatschappij. Daarnaast hechten zij groot belang aan het verkrijgen van een netwerk via hun baan. Dat blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder hoogopgeleide professionals
In het algemeen geldt dat professionals het structureel toevoegen van waarde aan het bedrijf belangrijk vinden. Daarnaast zoeken zij voldoende uitdaging in werk. Opvallend is dat voor werknemers tevredenheid over de huidige positie, doorgroeimogelijkheden en salaris niet de belangrijkste drijfveren zijn in hun werk. Wat professionals belangrijk vinden, verschilt overigens per vakgebied. Zo speelt, in tegenstelling tot Engineers en Financials, het verschil kunnen maken voor het vakgebied voor IT’ers een minder belangrijke rol.
Idealisme
Voor marcom professionals speelt de impact die zij kunnen hebben op de maatschappij een grote rol. Hun ideaal is om met de marketing- en communicatie-inspanningen die zij verrichten daadwerkelijk iets te veranderen. Daarnaast vinden deze professionals het uitbreiden van het persoonlijke netwerk belangrijk.
IT’ers
Bij IT’ers speelt het ‘naar eigen normen en waarden kunnen werken’ een belangrijke rol in het gevoel werk te doen dat ertoe doet. Echter, op dit moment werkt nog niet de helft (41%) van de IT’ers bij een bedrijf waarvan de bedrijfsdoelen voldoende overeenkomst vertonen met de eigen idealen.
Engineers
Engineers willen impact realiseren op het vakgebied, zoals technische innovaties en productverbetering. Zij willen uitdagend werk doen en daarbij waarde kunnen toevoegen aan het vakgebied. Dat laatste is voor hen de voornaamste drijfveer in hun werk. 62% van de engineers kan deze behoefte goed vervullen in de huidige functie. Tevens beschouwt een gelijk aantal engineers (62%) de huidige baan als voldoende uitdagend. Dit betekent dat voor ruim een derde van deze groep veelgevraagde professionals verbetering mogelijk is.
Finance
Finance professionals halen voldoening uit hun werk wanneer zij verschil kunnen maken voor het bedrijf. Voor een financial is het tegelijkertijd belangrijk dat deze bijdrage voldoende uitdaging biedt. Wanneer dit niet het geval is, beschouwen Financials hun bijdrage minder snel als waardevol, ongeacht de impact van de bijdrage op het bedrijf. Deze professionals vinden het tevens belangrijk dat collega’s bevestigen dat zij zinvol werk verrichten.