Ik heb het even opgezocht en ik werk al vanaf 16 maart thuis. Dat zijn, op het moment van schrijven, al 12(!) hele weken. Nu denk je misschien: “Dat valt toch allemaal wel mee?”. Voor sommige mensen valt dat inderdaad ook wel mee, maar voor mij niet. Als extravert krijg ik energie van interactie met andere mensen en dat gaat toch net wat lekkerder ‘in het echt’ dan in een videogesprek. Vandaar dat ik al snel te maken kreeg met het welbekende fenomeen: de thuiswerk-motivatiedip. Dat dit woord nog niet bestaat vind ik erg vreemd. Bij deze claim ik dit woord alvast wanneer het ‘Het Woord van het Jaar 2020’ wordt en in de Van Dale komt. Deze thuiswerk-motivatiedip komt meestal na de periode waarin het thuiswerken nog als nieuw en leuk wordt ervaren en voor de periode waarin je je deze nieuwe manier van werken eigen hebt gemaakt. En zelfs wanneer je je deze nieuwe manier van werken eigen hebt gemaakt duikt ‘ie af en toe nog wel eens op.
Gelukkig hadden we na een aantal weken thuiswerken een digitale gefaciliteerde intervisie. Tijdens een gefaciliteerde intervisie behandel je samen met de andere trainees in je groep zaken waar je tegenaan loopt in je werk, je deelt successen en/of vergroot je kennis en deskundigheid over bepaalde thema’s. Dit doe je onder leiding van een facilitator, dat is Kim in ons geval. De casus die ik had aangeleverd had uiteraard alles te maken met mijn thuiswerk-motivatiedip: ‘Hoe kan ik mezelf motiveren om aan taken (zonder deadline) te werken waar ik geen energie van krijg?’. Omdat het een hele praktische vraag is, besloten we dat deze vraag het beste kon worden beantwoord door middel van de zogenaamde turboadviesronde. Ik formuleerde mijn vraag en gaf wat achtergrondinformatie. Daarna stelde de groep nog wat vragen, zodat mijn casus voor hen helemaal duidelijk was. Vervolgens kregen ze 10 minuten de tijd om zo veel mogelijk adviezen te bedenken en deze op digitale memo’s op mijn online Mural-bord te plakken. Na die 10 minuten las ik alle adviezen en sorteerde ik ze op basis van relevantie. Omdat ik niet de beroerdste ben, zal ik de beste tips die ik heb gekregen met jullie delen:
- Stel realistische doelen/deadlines voor jezelf
- Blijf kritisch of je een taak wel echt moet doen
- Beloon jezelf als je een minder leuke taak hebt voltooid
- Plan je taken en begin de dag met de minst leuke
- Houd je progressie bij, je kan trots zijn als je ziet wat je al hebt bereikt
Het feit dat ik mijn thuiswerk-motivatiedip heb besproken en dat ik goede tips heb gekregen was een goed begin, maar daarna moest ik deze tips ook daadwerkelijk toe gaan passen. En dat heb ik gedaan! Ik kijk voortaan kritischer naar de taken die ik krijg en ik heb een paar taken die al een tijdje op mijn to-do list stonden stiekem verwijderd. Ik begin mijn dag voortaan met het kiezen van 3 taken die die dag écht af moeten en als ik die af heb kan ik trots zijn op wat ik heb bereikt. Deze nieuwe werkwijze heeft enorm bijgedragen aan het einde van mijn thuiswerk-motivatiedip! Al heeft het feit dat ik vanaf deze week weer 2 dagen in de week naar kantoor mag komen er wellicht ook iets mee te maken 😉