Een race tegen de digitale klok

0
Leestijd: 5 minuten

Elke organisatie heeft met externe factoren te maken die invloed kunnen uitoefenen op de bedrijfsprocessen, het bedrijfsresultaat en de invulling van functies. Deze externe factoren worden ook wel factoren uit de macro omgeving genoemd. Voorbeelden hiervan zijn nieuwe regelgevingen en economische crisissen; zelfs de grootste bedrijven kunnen hier niets tegen doen en zijn gedwongen zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Trendwatching speelt hierbij dan ook een grote rol. Een trend van vandaag kan zomaar de norm van morgen zijn.

Hoewel bedrijven deze externe factoren niet kunnen beïnvloeden, kunnen ze wel zorgen dat ze beter zijn voorbereid op nieuwe situaties dan de concurrent. Door ontwikkelingen in de macro-omgeving goed in de gaten te houden, kan men inspelen op nieuwe situaties en daar misschien zelfs wel de vruchten van plukken. Voor een UX-designer zijn deze ontwikkelingen heel belangrijk. De concurrent kan immers ingehaald worden wanneer goed op de ontwikkelingen wordt ingespeeld. Aan de andere kant kan het ook gebeuren dat de concurrent jou voorbijstreeft. UX-designers die dit lezen hebben geluk; ik help jullie even helemaal up-to-date te geraken. Welke ontwikkelingen in de macro-omgeving gaan een grote rol spelen binnen het vakgebied UX?

Belangrijk voor de gebruiker..

Voor het artikel van vorige week had ik contact met Robin. Robin is een UX-designer van Brandfirm, een bedrijf dat haar klanten helpt met de online marketing. Het doel van het interview was om meer kennis te verkrijgen over UX, maar het voorzag me ook van meer inzichten in een belangrijke trend die op dit moment te zien is binnen dit vakgebied.

Robin ziet dat er tegenwoordig moment meer bedrijven zijn die hun website optimaliseren voor mobiel gebruik en kiezen voor een dynamisch en responsive design. Dit betekent dat de webpagina meeschaalt met de grootte van het scherm van het device waarop de website wordt bezocht. Robin geeft echter aan dat deze transitie niet snel genoeg gaat; teveel bedrijven beschikken nog over een website die alleen goed werkt op desktops.

De smartphone vormt een belangrijk onderdeel van de huidige samenleving. Hij wordt gebruikt als communicatiemiddel, als woordenboek én als encyclopedie. Sinds de smartphone het mogelijk maakte om overal gebruik te maken van het internet, heeft het internetgebruik in de hele westerse wereld een vlucht genomen. Liefst 75% van het internet wordt tegenwoordig door mobiele gebruikers gerealiseerd (Hermans, 2016). Het is dus niet heel erg raar dat steeds meer bedrijven kiezen voor een website die ook werkt op een mobiel device. Niemand vind het fijn wanneer een website wordt geopend en deze totaal niet werkt. Maar de keuze voor een mobiele website komt niet voort uit de pure behoefte van de gebruiker; er is ook een andere belangrijke reden om je website voor mobiel gebruik te optimaliseren.

.. en voor de omzet

Elke seconde wordt er zo’n 40.000 keer gebruik gemaakt van Google, de uit de kluiten gewassen zoekmachine die niet meer uit ons leven weg te denken is (Hordijk, 2015). Het imposante marktaandeel van 94% in de markt van zoekmachines toont de dominante positie nog duidelijker aan (Oosterveer, 2014). Dit maakt Google verantwoordelijk voor een groot deel van de omzet van bedrijven van over de hele wereld. Niet geheel verassend is de positie binnen de zoekresultaten voor veel bedrijven van essentieel belang; met een goede positie vergroten ze de exposure en daarmee de kans op een conversie.

Om de ervaring van alle gebruikers van Google te optimaliseren, hecht Google veel waarde aan websites die geschikt zijn voor mobiel gebruik. Mobiele optimalisatie is erg belangrijk voor SEO, het vakgebied dat zich bezighoudt met de positie van een webpagina binnen de zoekresultaten van de grote zoekmachines. Websites die voor mobiel gebruik geschikt zijn, krijgen een hogere positie binnen de zoekresultaten en worden gemiddeld vaker bezocht (van Alphen, 2016). Wanneer je website nog niet geoptimaliseerd is voor mobiele devices, loop je eigenlijk al ver achter op de technologie. Het is zaak dat je de nieuwe website snel lanceert, want er komt alweer een nieuwe trend aan die een grote impact gaat hebben op je conversie.

De lieve woordjes van Alexa

Spraakgestuurde apparaten klinken tegenwoordig niet langer als toekomstmuziek. Hoewel ze zeker niet de eerste was die een programma uitbracht dat reageert op vragen, verbaasde Apple in 2005 vriend en vijand met haar spraakgestuurde personal assistent Siri (Otto, 2017). Een hoop merken hebben sindsdien al producten op de markt gebracht die reageren op geluiden of zelfs stemmen kunnen herkennen. Google heeft het spraakgestuurd zoeken geïntegreerd in haar zoekmachine en Amazon heeft met Alexa haar eigen spraakgestuurde personal assistant gelanceerd die met allerlei andere apparaten in huis kan communiceren. De gebruiker kan zelfs hele gesprekken met ‘haar’ voeren (Amazon, 2017).

De lancering van deze producten en diensten leidt dan ook tot een stijging in het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten. Wanneer je ze iets vraagt, struinen deze devices het internet af op zoek naar het antwoorden. In 2020 zal naar schatting ruim de helft van de zoekopdrachten worden ingesproken in plaats van dat ze worden getypt (ten Brinke, 2017). Aangezien mensen op een hele andere manier zoeken wanneer ze praten dan wanneer ze typen, zal een pagina heel anders moeten worden ingericht om te scoren in Google. ‘Sushi Amsterdam’ wordt ‘waar kan ik in Amsterdam sushi eten’. Het wordt voor bedrijven dan ook veel belangrijker om de website zó in te richten dat deze door Google wordt gevonden wanneer men een vraag stelt. Scoren op enkele keywords zal over enkele jaren dan ook niet interessant meer zijn.

Jouw persoonsgegevens zijn voortaan weer van jou

Goed, we hebben het nu gehad over het feit dat websites op een andere manier ingericht moeten worden. Dat dit zo snel mogelijk moet gebeuren klinkt zo klaar als een klontje, maar het is zo simpel nog niet.

Uit het gesprek met Robin bleek dat veel bedrijven haar websites op dit moment inrichten aan de hand van data. Met bijna elke handeling op een website wordt data van de gebruiker verzameld, wat gebruikt kan worden voor onderzoek naar de markt, de customer journey én de user experience. Vanaf mei 2018 gaat Europa zich echter meer bemoeien met de verwerking van deze data. Het doel hiervan is dat men meer zeggenschap krijgt over de eigen gegevens. De Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens, de Wbp, wordt vervangen door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) (Siemers, 2016).

Organisaties moeten voortaan duidelijk aangeven waarvoor de data wordt gebruikt. Daarnaast krijgen ze een documentatieplicht en mag de data niet gebruiken voor andere doeleinden, wat betekent dat de data na verwerking niet opgeslagen mag worden (EU GDPR Portal, 2017). Deze nieuwe wetgeving is natuurlijk een doorn in het oog voor organisaties die hun websites aan de hand van deze data optimaliseren; voortaan móét er toestemming worden gevraagd aan de gebruiker om deze gegevens te mogen gebruiken (Europa Decentraal kenniscentrum, 2017). Er kan natuurlijk ook naar een alternatieve manier worden gezocht om inzichten te krijgen in de gebruikers, maar hier ga ik volgende week dieper op in.

De Rode en de Blauwe Oceaan

Na het lezen van al deze informatie kun je eigenlijk maar één conclusie trekken: er is werk aan de winkel in UX-land. Nieuwe technologieën volgen elkaar in rap tempo op en organisaties zullen buiten de boot vallen wanneer ze het niet bij kunnen houden. Ze plonsen in de Rode Oceaan; een verzamelnaam voor organisaties die zich wanhopig vastklampen aan formules die ooit succesformules waren.

UX-designers moeten de mouwen opstropen en zorgen dat websites snel volgens de trend geoptimaliseerd zijn. Op dit moment zorgt de staat van veel websites voor slechte resultaten op het gebied van SEO en UX. De UX-designer zal met nieuwe riemen in de richting van de blauwe oceaan moeten roeien. In dit paradijs varen nog maar weinig concurrenten en is de blik gericht op de toekomst.

In een wereld die door Google in haar greep wordt gehouden en bijna volledig draait om nieuwe technologieën en online aanwezigheid, is geen plaats voor laggards. Begin met een voorsprong en wees de voorloper; de achterblijvers worden opgevroten.

Bronnen

– Alphen, Jason van (2016). Bereid je voor op de mobiele index van Google. Opgehaald van  https://www.emerce.nl/achtergrond/mobiele-index-van-google

– Amazon (2017). Opgehaald van https://www.amazon.com/

– Brinke, Ruben ten (2016). Zoeken met je stem, search op z’n kop! Opgehaald van http://www.digitalmarketingprofessionals.eu/blog/seo/zoeken-met-je-stem-voice-seach/

– Decentraal kenniscentrum Europa Decentraal (2017). Register van de verwerkingsactiviteiten. Opgehaald van https://europadecentraal.nl/onderwerp/informatiemaatschappij/gegevensbescherming-en-de-avg/verplichtingen-verantwoordelijke/register-van-de-verwerkingsactiviteiten/

– EU GDPR Portal 2017. Opgehaald van http://www.eugdpr.org

– Hermans, Kasper (2016). 75 procent van het internet gaat in 2017 via mobiel. Opgehaald van https://www.metronieuws.nl/xl/digitaal/2016/10/75-procent-van-het-internet-gaat-in-2017-via-mobiel

– Hordijk, Menno (2015). In 2020 gebruikt niemand meer Google search. Opgehaald van https://www.frankwatching.com/archive/2015/11/12/2020-gebruikt-niemand-meer-google-search/

– Oosterveer, Danny (2014). Surprise! Google is de meest gebruikte zoekmachine. Opgehaald van https://www.marketingfacts.nl/berichten/gebruik-van-zoekmachines-in-nederland  

– Otto, Rutger (2017). Siri: het complete overzicht. Opgehaald van https://www.iphoned.nl/spotlight/siri/

 

Deel dit bericht

Comments are closed.