’Aegon ziet data-analyse écht als speerpunt’

0
Leestijd: 2 minuten

Na haar master Data Science is Welmoed in september begonnen aan de Aegon Analytical Academy. Tijdens dit driejarige internationale traineeship wordt ze opgeleid tot Customer Intelligence Analyst. Wat leert ze tijdens dat traineeship, en waarom koos ze nou juist voor Aegon? Wij vroegen het haar!

Welmoed, wat doet een Custumer Intelligence Analyst?

‘Kort gezegd: zorgen voor inzichten aan de hand van data-analyses. Dat kan op allerlei vlakken zijn: de juiste prijs voor producten, het verbeteren van processen, maar ook fraudebestrijding.’

En je wordt nu opgeleid via een traineeship. Hoe ziet dat er precies uit?

‘Het traineeship duurt in totaal 3 jaar. Gedurende die tijd volg je een opleiding. Daarnaast loop je twee keer 3 maanden stage. Dat kan bij een ander onderdeel van Aegon Nederland zijn. En omdat Aegon een internationaal bedrijf is, kun je ook kiezen voor een stage in het buitenland. Het is een heel compleet traineeship. Je leert natuurlijk de technische kanten van data, maar óók hoe je een verhaal structureert en hoe je je resultaten kunt overbrengen en visualiseren. Kortom: hoe je impact kunt maken met jouw resultaten.’

Wat voor mensen doen er nog meer aan het traineeship mee?

‘Ik zit in een groep met 13 andere trainees. Dat zijn mensen uit Nederland, maar ook uit Amerika, India, Singapore, Schotland. Samen gaan we 3 jaar het traineeship volgen. Maar het begint allemaal met een bootcamp van 6 weken. Daar zit ik nu middenin. Die 6 weken brengen we samen door in Amsterdam. En daarna komen we om de zoveel maanden weer bij elkaar. Steeds in een ander land waar Aegon actief is.’

Een heel internationale groep dus!

‘Ja, echt supergaaf. Het is zó interessant om te zien hoe mensen op andere plekken in de wereld nadenken over data-analyse. Hoe zij met bepaalde problemen omgaan, hoe zij data behandelen, wat voor ideeën ze hebben over procesverbeteringen en omgang met klanten. Dat is zeker een pluspunt aan dit traineeship: je leert veel over andere culturen en mensen.’

En dat bootcamp, hoe ziet dat eruit?

‘We zitten 6 weken in Amsterdam, op het kantoor van MiCompany. Dat is het bedrijf dat deze bootcamp organiseert. We hebben daar elke dag les van 9 tot half 6. We werken altijd aan cases met data die ook echt bij Aegon vandaan komt. Elke case eindigt met een presentatie. Zo leer je dus data analyseren, maar ook presenteren. En je leert na te denken over oplossingen voor échte businessvragen.’

Heb je voorbeelden?

‘Stel: je ziet dat een bepaald verzekeringsproduct 2% meer klanten heeft gekregen. Dan kun je eenvoudig zeggen: we zijn met 2% gegroeid. Maar dan weet je nog niet precies wat er met je klanten is gebeurd. Het kan best dat 50% van de bestaande klanten is uitgestroomd, terwijl er 52% aan nieuwe klanten is ingestroomd. Dat geeft natuurlijk een heel ander beeld dan alleen 2% groei. Je zult dan moeten onderzoeken waarom je bestaande klanten uitstromen.’

Was dit traineeship een reden om voor Aegon te kiezen?

‘Ja, dat heeft zeker meegespeeld. Ik had nooit verwacht om in de financiële sector terecht te komen. Maar Aegon sprak me aan als organisatie. Ze hebben een maatschappelijke positie die ze zelf ook erkennen. En er zijn maar weinig bedrijven die zo’n professioneel traineeship aanbieden op het gebied van data en data science. Hieruit blijkt wel dat Aegon dit als een speerpunt ziet. En daar ben ik het ook echt mee eens. Het klinkt cliché, maar het is toch de toekomst. Als je echt efficiënt wilt zijn en wilt groeien, dan moét je aan de hand van data tot inzichten komen.’

Deel dit bericht

Comments are closed.