Max Ottenhoff is student Economic Consumer Psychology aan de universiteit Leiden. En hij loopt inmiddels drie maanden stage bij het G2M (Go-to-Market) team Schade van de afdeling Marketing bij Aegon.
Hoe kwam je bij Aegon terecht?
‘Degene die voor mij stage liep bij Aegon, heeft een vergelijkbare master gedaan aan de universiteit Leiden. En hij had de vacature rond laten mailen onder studenten. Een paar dagen later stuurde hij me een berichtje via LinkedIn met de vraag of de stage niet iets voor mij was. Toen kon ik hem antwoorden dat ik al had gesolliciteerd. Vrij snel werd ik uitgenodigd en dat eerste gesprek was meteen al erg leuk. En na het tweede gesprek wist ik het zeker: ik hoopte dat ik de stage zou mogen doen.’
Wat beviel je dan zo aan Aegon?
‘Voordat ik in Leiden studeerde, heb ik eerst hbo Commerciële Economie gedaan. In dat eerste jaar vroeg mijn opa mij eens aan de telefoon hoe de studie mij beviel. Toen zei ik: ‘Opa, ze zien hier alle mensen als wandelende zakken geld’. Dat vond ik soms lastig. Gelukkig is dat bij Aegon niet zo. Dat spreekt ook uit hun missie: Aegon wil klanten zelf bewust keuzes laten maken voor een gezonde financiële toekomst. Die benadering sprak mij aan.’
Wat doe je precies tijdens je stage?
‘Officieel ben ik stagiair marketing en data bij het G2M-team Schade. Ik analyseer marktdata, trek daar conclusies uit en presenteer die conclusies. Ook mag ik meedenken over product-marktcombinaties. Dat zijn unieke combinaties van producten voor een specifieke groep klanten. Het gaat er eigenlijk om dat je een product bedenkt of vormt naar een behoefte uit de markt. En ik mag meedenken over verbetering van de huidige producten die we verkopen. Uiteraard kijk ik ook naar de concurrenten en wat we van hen kunnen leren.’
Waar ben je trots op?
‘Toen ik nog maar drie weken stageliep, mocht ik al een presentatie geven over de inboedelmarkt waar ik naar had gekeken. Waar is de markt gegroeid, waar verwachten we dat het verder kan groeien en hoe heeft Aegon het gedaan ten opzichte van de concurrenten? Natuurlijk was dat wel spannend, maar ik kreeg goede reacties. En omdat ik verantwoordelijkheid kreeg, voelde ik me ook verantwoordelijk. Ik kreeg echt het gevoel dat ik serieus werd genomen en als volwaardig werd gezien. Niet zomaar een stagiair die komt koffiedrinken. Ik heb nu gehoord dat ik na september mag blijven, maar dan niet als stage maar als mijn eerste volledige baan. Dat voelt natuurlijk ook wel als een compliment.’
Wat is je grootste uitdaging?
‘Ik vind het lastig om te ontdekken wie waar over gaat, wie welke kennis heeft. En hoe de organisatiestructuur in elkaar zit. Wie is er junior, medior en senior en wie gaat over welk product? Maar dat geeft tegelijkertijd ook wel weer aan hoe ‘plat’ en toegankelijk de organisatie is.’
Heb je een tip voor de nieuwe stagiair?
‘Stap gewoon op mensen af om te horen waar ze zich mee bezighouden. Probeer proactief en assertief te zijn. Iedereen neemt ook echt de tijd om even met je te zitten en kennis te delen. Het is goed om daarin te investeren: als je weet wie wat doet, kun je daar later van profiteren. En het is gewoon leuk om collega’s beter te leren kennen.’
Was Aegon anders dan je had verwacht?
‘Ik dacht van tevoren: bij Aegon werken vooral rechtlijnige mannen in pak. En daar kom ik dan als student kijken. Maar dat viel me erg mee, het is veel minder star dan ik had verwacht. De collega’s zijn oprecht geïnteresseerd en flexibel. Zo kreeg ik alle ruimte om bij andere teams te kijken en te horen wat daar allemaal gebeurt. En ik word echt als onderdeel van het team gezien, niet als de stagiair. Dat merkte ik ook toen ik mee mocht met de teamdag, een dagje zeilen. En tussen het werken door ga ik graag even tafelvoetballen met collega’s. Het is ook gewoon heel gezellig, ik heb het dan ook erg naar mijn zin.’
Zie jij een stage bij Aegon wel zitten? Bekijk dan onze vacatures voor een stage bij Marketing of het Social Media Team!