Na een leuke studietijd waarin ik ook nog mijn best had gedaan een mooi CV op te bouwen, was het dan zo ver: ik mocht op zoek naar mijn eerste baan. Naast het inzicht krijgen in het diverse aanbod van starterfuncties en traineeships, wilde ik erachter komen waar mijn échte passie lag zodat ik een weloverwogen keuze kon maken. Stress!
Ik ben blij dat ik niet de enige bleek te zijn die hier stress van ondervond. Wij als millennials leggen onszelf de druk op om precies te weten wat we willen en te streven naar de baan die daar perfect bij past. Zelf had ik een brede interesse waardoor het lastig was om een werkveld te kiezen. Ondertussen ben ik een paar maanden begonnen met mijn eerste baan en ik ben erg blij met de plek waar ik terecht gekomen ben. Naast de affiniteit met het soort werk dat je doet, heb ik ontdekt dat er nog iets anders is dat je energie geeft om naar je werk te gaan: jouw Employee Experience.
Employee Experience gaat over alle momenten en manieren waarop jij, als medewerker, in contact bent met de organisatie en waarbij jouw beleving bewust of onbewust gevoed wordt. Al deze momenten, ofwel touchpoints, zijn onderdeel van jouw Employee Journey en deze begint al op het moment dat je voor het eerst met de organisatie in contact bent. De organisatie zelf heeft invloed op jouw beleving door al deze touchpoints op een bepaalde manier in te richten. Als deze manier goed voelt voor jou, dan zorgt het er voor dat jij met veel plezier en energie aan het werk gaat.
Momenteel is Employee Experience een hot topic: organisaties zijn er steeds meer mee bezig. Dit komt vooral doordat het perspectief op werken is veranderd. Waar vroeger werkgevers de focus legden op het efficiënt laten uitvoeren van bepaalde taken, betrekken ze nu steeds vaker hun werknemers en proberen ze de medewerkersbeleving te verbeteren. Naast dat dit zorgt voor meer werkgeluk, leiden tevreden medewerkers tot tevreden klanten, minder verzuim en meer winst.
Dit betekent dat jouw werkbeleving steeds een belangrijkere rol speelt. Voor mij bepaalt dat voor een groot deel met wat voor houding en motivatie ik naar mijn werk ga. Volgens de Employee Experience goeroe Jacob Morgan wordt de medewerkersbeleving bepaald door zowel de culturele, fysieke als technologische omgeving. Dit zie ik ook terug in mijn eigen medewerkersbeleving.
Ik werk bij Kirkman Company, een consultancy bureau gericht op organisatie transformatie. Het kantoor is een villa in Baarn wat zorgt voor een huiselijke sfeer. Naast deze prettige fysieke werkomgeving ben ik vooral positief over de culturele omgeving: er hangt bijvoorbeeld een informele sfeer, collega’s geven aandacht aan elkaar, van mijn proeftijdgesprek werd een speciaal moment gemaakt, er worden regelmatig borrels en activiteiten georganiseerd, en er zijn yoga-lessen op zolder. Bovendien doe ik mijn ontwikkeltraject bij YSE wat een jonge, informele organisatie is met veel positieve energie. Tot slot krijg je op technologisch gebied een goedwerkende laptop en is het bijvoorbeeld erg makkelijk om je verlof digitaal te regelen.
Naast dat ik bewust ben van mijn eigen medewerkersbeleving houd ik me in mijn werk ook bezig met o.a. dit concept in het team ‘HR & Employee Experience’. Ik ben nieuwsgierig naar de manieren om hier mee te werken en denk graag mee over hoe organisaties aan de slag kunnen om hun medewerkers een goed gevoel te geven. Ik geloof namelijk echt dat aandacht voor beleving leidt tot zowel meer motivatie, productiviteit en geluk.
Kortom: tijdens je eerste baan ga je sowieso veel leren! Maar wat volgens mij echt het verschil gaat maken is jouw Employee Experience. Ik heb zelf de baan gekozen die mij het beste gevoel gaf en mij nu (werk)geluk geeft. Kijk dus verder dan alleen de taakomschrijving en het salaris, maar laat ook je Employee Experience meespelen in de keuze voor jouw eerste baan.
Werken bij YSE