Tijdens het driejarige programma van Hét Retail Management Traineeship van Albert Heijn sta je in het tweede jaar in de winkel. Lees onderstaand blog van Management Trainee Emma van Selms over haar ervaringen!
Het winkeljaar. Voor sommigen terug naar een vertrouwde omgeving, voor anderen een sprong in het diepe. Voor mij was het zeker een sprong in het diepe. Na een jaar op het hoofdkantoor, waar ik net lekker mijn draai had gevonden stond er weer een nieuw avontuur voor de deur.
Ik heb mijn winkeljaar ervaren als leerzaam, heel erg leuk en ook af en toe heftig. Ik begon mijn jaar met de 3-maanden durende ‘spijkerbroekstage’ in de Appie op de Zuidas, een periode waarin je de tijd krijgt om alles in de winkel te leren. Na veel shifts achter de kassa, bij de bakkerij en deli afdeling, vakken vullen en schoonmaakshifts was het de laatste weken tijd voor teamleider shifts en management taken. Klaargestoomd en tijd om als Assistent Supermarktmanager aan de slag te gaan. Eerlijk gezegd voelde ik me nog niet helemaal ‘klaar’ voor deze leidinggevende functie, maar ja, wanneer weet je of je echt ‘klaar’ voor zo iets bent? Precies, gewoon gaan, op je bek durven gaan, opstaan en weer doorgaan. Ik werd geplaatst in Mijdrecht, een grote winkel waar het al een tijdje niet zo goed ging. Mijn SM en ik vormden gelukkig al snel een sterk team met dezelfde blik voorwaards.
In alle keren dat vrienden en familie mij dit jaar vroegen wat ik dan zoal deed op een dag als ASM, heb ik denk ik geen een keer hetzelfde antwoord gegeven. Dat komt, omdat ook geen dag hetzelfde is geweest dit jaar. Het is veel ‘brandjes blussen’ met een dosis goed verstand. Het is vele gesprekken voeren met medewerkers (een van de meest leerzame dingen vond ik dit), ingewikkelde procedures rondom fraude, planningen maken, met klanten in gesprek gaan, dieven aanhouden, ontslag en aanname gespreken, talenten ontdekken en medewerkers helpen ontwikkelen. Soms voelde ik me een maatschappelijk werker, politie agent, psycholoog en accountant in 1. Werkelijk waar van alles komt er op je af. Het is jouw taak om de rust in de winkel te behouden en gelukkig krijg je dit jaar weer een aantal goede trainingen die je hierbij helpen, zoals hoe om te gaan met agressief gedrag, of wat moet je eigenlijk doen als iemand een gevaarlijke thuis-situatie heeft. Daarnaast kan je álles met de HR Business Partner bespreken en natuurlijk met je eigen traineegenoten. Ondanks dat je elkaar minder ziet dat jaar, vond ik het zo fijn om te weten dat mijn traineegenoten ook in de winkel stonden en we van elkaar op aan konden.
Ik heb het geluk gehad een winkel-verbouwing te mogen meemaken. In 2 weken tijd was de winkel volledig uitgeruimd, met de grond gelijk gemaakt en weer spik-splinternieuw opgebouwd. De laatste dagen voor de opening hebben wij met bijna het hele personeel de winkel weer ingeruimd, keiharde muziek boxen aan en vooral heel veel frisdrank en fun! Het bracht het personeel dichter bij elkaar om een operatie van deze grootte met elkaar te doen. Met deze positieve mentaliteit werkten we met z’n allen toe naar een knallende opening met gasten als de wethouder, bewoners uit de buurt, vrienden en familie van het personeel en natuurlijk álle medewerkers en directieleden. De trots glom van de gezichten van de medewerkers en terwijl ik de gasten de nieuwe winkel liet zien, blonk ik stiekem van trots. Dit hadden wij gewoon gefixt met elkaar!
Een super gaaf jaar, geen dag hetzelfde waardoor elke dag weer leerzaam is. Ik ben ontzettend blij dat ik deze ervaring in mijn ‘rugzakje’ heb, ik merk dat ik er heel veel aan heb in mijn huidige functie bij Marketing. Een jaar lang in contact gestaan met onze klanten is zo waardevol, dat is namelijk waar alles om draait: de klant staat altijd voorop!
Helemaal enthousiast over Hét Retail Management Traineeship? Solliciteer t/m 15 mei voor het Traineeship!
Ga naar de website