AI-model, de toekomst van de zorg

0
Leestijd: 3 minuten

Een project starten. Het wiel laten draaien. Trappen. Het kan alleen, maar het liefst in een peloton. Je wisselt af wie de wind vangt en je kan veel harder. De laatste tijd zie je veel wielrenners op straat. Is het een hype of is het de toekomst? 

Op dit moment zit ik op opdracht bij het LUMC, waar ik onder andere bezig ben met het opzetten van een artificial intelligence (AI) organisatie, het CAIRELab. Zoals je steeds meer wielrenners op straat ziet, zie je ook steeds meer AI-projecten binnen en buiten het LUMC. De een is al jaren bezig, de ander is net begonnen. Is het een hype of is het de toekomst?

Beginnersfouten

Wielrenners die al jaren fietsen kennen allemaal de beginnersfouten: vergeten dat je bent ingeklikt met je schoenen aan je pedaal, waardoor je omvalt bij het stoplicht. Of het moment dat je een heuvel op gaat en je versnelling nog niet omlaag hebt gedaan, waardoor je naar boven moet lopen (en ze hadden je nog gewaarschuwd dat de weg vanaf het tankstation stijl omhoog gaat). Wanneer je wil beginnen met AI wil je voorkomen dat je de standaard beginnersfout maakt: heb je een gaaf idee? Kijk dan eerst of je voldoende data van goede kwaliteit hebt om je model op te trainen. Een goede uitrusting brengt je veel verder. Met een hongerklop krijg je het zwaar, dus het is belangrijk om genoeg input in je model te krijgen. Daarnaast moet je altijd je ogen op de weg houden: het komt vaak voor dat je een hele data set geleverd krijgt waar je enthousiast mee aan de slag gaat, maar je nog niet goed hebt gekeken waar en wanneer je in de praktijk het model gaat gebruiken. Welk probleem pak je aan en is een AI-model hiervoor de oplossing?

De roadblocks

Tijdens de mooie rondes die je maakt kom je ook obstakels tegen. Er liggen takjes op de weg, een groepje eenden steekt net over, je moet heel hard remmen voor een stoplicht, de tramrails is glad, je hebt harde wind tegen op de terugweg of je hebt een lekke band. Gaandeweg je ronde kom je van allerlei roadblocks tegen. Ethische roadblocks: wat zit er in het AI-model en is het ethisch verantwoord dat een computer dit bepaalt? Juridische roadblocks: hoe zit het met een CE-markering? Kan ik zomaar een model inkopen? Roadblocks bij de implementatie: kan het in het systeem waar het LUMC altijd in werkt? En gaan de artsen het ook echt gebruiken of blijft het de fiets die altijd voor de sier aan de muur hangt?

Het onderhoud

Het is belangrijk om je fiets te onderhouden. Regelmatig schoonmaken zorgt ervoor dat je fiets minder snel slijt en dat je lekker kan blijven wielrennen. Data in een ziekenhuis kan veranderen, artsen gaan anders handelen dankzij het model of in de extremen verandert de data op de IC doordat er ineens veel patiënten zijn met het coronavirus. Je moet je model continu trainen en verbeteren, zodat dat het altijd blijft werken op de nieuwe gegevens van de populatie. Zorg ook altijd dat je een plaksetje of een reserveband met je meehebt, zodat je makkelijk kleine aanpassingen kan doen wanneer er een kleine fout in je model zit.

In een peloton

Wie wel eens in een peloton heeft gefietst zal zeker hebben gemerkt dat je met zijn allen veel verder en sneller kan. Daarnaast is het natuurlijk ook veel leuker. Iemand fietst voorop en pakt alle wind, en zo wissel je met zijn allen af. Dit is ook de strategie van Tom Dumoulin. Mede dankzij zijn ploeggenoten komt hij aan de top. In het CAIRELab zitten veel specialisten die op zijn/haar gebied voorop kan fietsen. Op deze manier kunnen we met zijn allen de roadblocks aan, vangt ieder een eigen stukje wind en kan het AI-model sneller worden geïmplementeerd in de kliniek.

Hype of toekomst? Ik ben ervan overtuigd dat AI in de zorg zeker de toekomst is, evenals wielrennen voor mij als sport is. De ene keer een kleine ronde en een makkelijker AI-model, de andere keer een lange rit waarbij je veel meer tijd en moeite moet steken in het model.

We zijn in een lage versnelling begonnen, maar nu is iedereen enthousiast en is het peloton van CAIRELab klaar om de berg op te gaan! Ben jij het ook?

Wil je meer weten over mijn opdracht bij het LUMC of zoek je leuke fietsroutes? Stuur dan een mail naar charlotte@yse.nl. En voor de Strava van het CAIRELab kan je kijken op www.ai-indezorg.nl.

Deel dit bericht

Comments are closed.