Bedrijven bekijken vrijwel altijd het online profiel van sollicitanten. Door gebruik te maken van socialiteren zorg je voor positieve resultaten. In dit artikel geven wij vijf tips om het meeste te halen uit socialiteren.
Hoe jij je online gedraagt, speelt vaak een grote rol in de keuze of de organisatie geïnteresseerd is in jou of niet. Een combinatie van de juiste ervaring en de persoon erachter, dus je persoonlijkheid en je karakter. Via social media leren werkgevers en recruiters die persoon beter kennen. Veel goede redenen om aan de slag te gaan met jouw online profiel. Hieronder volgen vijf tips voordat je begint met socialiteren.
Tip 1: Houd je online profielen en digitale cv up-to-date
Als je dit niet doet zorg je misschien voor een verkeerd of verouderd beeld. Als je eenmaal begonnen bent, kan je eigenlijk niet stoppen. Probeer te voorkomen dat je social media-accounts in een ‘coma’ raken.
Tip 2: Weet wat je wil
Voordat je begint met socialiteren, is het prettig als je weet wat voor persoon je zelf bent, wat je kwaliteiten zijn en naar wat voor baan je op zoek gaat. Het lijken makkelijke vragen, maar het is soms best lastig om dit te concretiseren. Het is belangrijk dat je dit weet, omdat je anders nooit op zoek kan gaan naar een specifieke baan en je ook niet makkelijk gevonden kan worden door een recruiter.
Als jij op je social media-profiel zet dat je een baan in ‘het communicatievak’ zoekt, is dit niet echt duidelijk. Ontdek voor jezelf wat je wilt en specificeer dit ook op je social media-profielen.
Tip 3: Wees bewust van wat er online over jou te vinden is
Wanneer je op zoek bent naar een baan, wil je niet dat je toekomstige werkgever die foto van afgelopen zaterdagavond kan vinden. Zorg er dan ook voor dat alleen je vrienden je fotoalbums kunnen bekijken, of nog beter, plaats geen gênante foto’s online. Wat ook echt niet kan, is iets negatiefs over je (vorige) werk op social media te zetten. Grote kans dat je (toekomstige) werkgever dit gaat zien.
Een goede manier om uit te zoeken wat er online staat van jou, is door het googelen van je “voornaam achternaam”. Doordat je deze aanhalingstekens gebruikt, krijg je alleen maar resultaten te zien waar jouw complete naam in voorkomt. Dit kan je het beste doen nadat je bent uitgelogd bij Google, zo beïnvloed jouw Google-profiel en zoekgedrag de resultaten niet.
Tip 4: Denk na over de keywords in je teksten
Je wilt natuurlijk dat je gevonden wordt door de juiste personen. Wat hierbij kan helpen, is het gebruiken van keywords die jou en jouw droombaan omschrijven. Besef dat al je social media-profielen door zoekmachines worden geïndexeerd. Hoe maak je van je LinkedIn en/of Twitter-pagina een toppagina, lees je in de ‘socialiteren door middel van social media’-artikelen.
Wees creatief met je keywords, maar overdrijf het niet. Gebruik geen uitdrukkingen zoals ‘spin in ’t web’ en ‘duizendpoot’. Daar zijn recruiters niet naar opzoek. Wees specifiek in het gebruik van keywords zoals bijvoorbeeld ‘beschikbaar als communicatieadviseur’ of ‘op zoek naar baan als communicatieadviseur’.
Tip 5: Ga op zoek naar ambassadeurs
De laatste tip, probeer ambassadeurs te zoeken. Probeer in beeld te komen bij iemand die werkzaam is bij jouw droombedrijf, of misschien wel jouw droombaan heeft. Als deze persoon jou (online) leert kennen, weet wat je doet en waar je goed in bent, dan kan dit later in je voordeel werken. Ongeveer 70% van de vacatures zijn verborgen en worden ingevuld via het interne netwerk van de organisatie en de medewerkers. Dus via ambassadeurs behoor jij tot dit netwerk.