Nog zonder campagne gaat de app Tikkie al als een dolle, want 25.000 downloads binnen een week is veel. De app doet het naast de store, ook erg goed in de media, werd uitgebreid besproken en op NU.nl werd hij uitgelicht als een van de beste apps van de week. Enthousiaste ABN AMRO-medewerkers downloaden en masse de app en vertellen het verhaal aan vrienden, familie en bekenden. “We zagen dat het in het begin voornamelijk onze eigen medewerkers waren die de app uit de store haalden, inmiddels zijn dit voornamelijk niet-medewerkers. En zelfs voor een groot deel niet ABN AMRO klanten.”
App in vier maanden ontwikkeld
Het idee ontstond toen een aantal mensen van de bank bij elkaar zaten en dachten: hoe kunnen we het betalen van een klein bedrag nou net zo makkelijk maken als het betalen van cash. Freek de Steenwinkel, product owner van Tikkie was een van die mensen aan tafel. “We hebben de app vervolgens in een klein groepje vanuit Digital en IT in minder dan vier maanden gebouwd. De manier om snel naar de markt te kunnen.”
Leuke reacties
Leuke reacties van gebruikers, Mattijs? “Iemand vroeg: “Mag ik een handtekening van de ontwerper?” Vooral het gebruikersgemak wordt geroemd. “Opvallend hoeveel mensen de moeite nemen om ons te complimenteren hiermee.”
Grootste horde om te overwinnen? Freek: “De neiging bestaat om van alles toe te voegen aan goede ideeën. Dat hebben we buiten de deur weten te houden door alles met de doelgroep te toetsen. Het grootste compliment is dat de gebruikers de simpliciteit van de app roemen.”
Open staan voor feedback
Ook was er snel feedback om mee aan de slag te gaan, bevestigt Mattijs. “Daarmee hebben we al gelijk een paar dingen kunnen verbeteren. Zo kan een klant bij SNS nu ook via iDeal betalen en is de app aangepast aan een aantal modellen van Samsung en Huawei.” Of er ook een Tikkie komt voor Windows gebruikers blijft nog even onduidelijk. Einde dit jaar hoopt het team dat de app op een veelvoud van de 25.000 downloads zit.
Blogger: Matthijs Knol – Head of New Digital Business.