Het is druk in de vijver met talent. En eenmaal gevangen is het zaak om dat talent aan je te binden. Dat is lastig in een tijd van remote werken en beperkt fysiek contact. Vandaag in de serie ‘Ongevraagd advies’: het belang van een goede candidate journey voor een duurzame relatie met young professionals.
De candidate journey is de reeks contactmomenten die een (potentiële) sollicitant heeft met een organisatie vanaf het zien van de vacature, tot aan het solliciteren, de onboarding en starten met werken. Naast dat het een manier is om talent aan je te vinden, heeft het ook een positieve impact op je employer brand, het aantal referrals en het aantal sollicitanten. Neem de kandidaat (en journey) dus serieus!
Stap 1: Weet wie je zoekt
Zorg dat je scherp hebt naar wie je op zoek bent. Bijvoorbeeld door een heldere functieomschrijving op te stellen en vervolgens te kijken waar een kandidaat over dient te beschikken om deze functie uit te oefenen. Dat klinkt misschien logisch, maar onderzoek naar de ideale kandidaat wordt vaak overgeslagen: Welke vaardigheden en ervaring heeft een kandidaat? Over welke competenties beschikt hij/zij? Waarom zijn specifiek deze punten belangrijk?
Stap 2: Stel persona’s op
Als je intern scherp hebt wie je zoekt, dan is het tijd om de bedrijfsbehoeften te vertalen naar de behoeften van de doelgroep. Het opstellen van persona’s is een slimme tweede stap. Wat doet jouw kandidaat in zijn/haar vrije tijd? Wat zijn de interesses? Welke wensen heeft jouw kandidaat in zijn/haar baan? Vertaal dit vervolgens naar behoeften en wensen die je kunt gaan integreren in de candidate journey.
In het geval van Skyscrapers bestaat de doelgroep uit WO-starters met 0-3 jaar werkervaring, woonachtig in de Randstad en beschikken over door ons geselecteerde competenties. Dit is een brede doelgroep, maar komt toch met vrij specifieke waarden en wensen. De doelgroep vindt het belangrijk dat er aandacht is voor hun persoonlijke groei en hechten erg aan waardering.
Stap 3: Update de persona’s continu
Het opstellen van persona’s is een goede voorbereidende stap. Als je al eenmaal aan het werven en selecteren bent leer je de doelgroep steeds beter kennen. Update de persona’s dus frequent en blijf tegelijkertijd zelf onderzoek doen.
Bij Skyscrapers onderzoeken we de waarden en wensen van onze doelgroep doorlopend, doordat we een ingebouwde feedbackloop in onze sollicitatieprocedure hebben. Wij vragen – het liefst in de vorm van een digitale vragenlijst zodat je een feedback database opbouwt – bij ieder contactmoment de kandidaat om uitgebreide feedback over hoe zij de candidate journey ervaren. Uit ons onderzoek blijkt dat onze doelgroep flexibiliteit, een persoonlijke benadering en leren over persoonlijke ontwikkeling belangrijk vinden.
Uiteraard zijn er meer manieren om de waarden en wensen van de doelgroep te achterhalen. En met de uitkomst kan je gelijk aan de slag. Hoe je dat doet? Dat lees je ons volgende blog!
Ben jij hoogopgeleid talent, bijna afgestudeerd en op zoek naar een traineeship, business course of inhousedag? Of hulp nodig bij de zoektocht naar jou eerste droombaan? schrijf je dan in voor onze Talentpool!