Pim van Oeffelen krijgt energie bij Aegon

0
Leestijd: 3 minuten

Van ondernemer in stropdassen tot junior marketeer bij Aegon: Pim van Oeffelen is van alle markten thuis. Waarom hij koos voor een groot bedrijf als Aegon? En hoe hij zijn psychologische kennis nog iedere dag inzet? Pim vertelt het ons.

Pim, je bent pas net begonnen bij Aegon. Wat heb je hiervoor zoal gedaan?

‘Ik ben begonnen met de opleiding psychologie. Maar omdat ik tijdens de studie nog niet goed wist wat ik wilde doen, heb ik eerst 2 bestuursjaren gedaan. En startte ik samen met een vriend een bedrijf in stropdassen. Niet veel verdiend, wel veel geleerd. Haha! Omdat ik in die tijd merkte dat ik psychologie toch enorm leuk vond, ben ik uiteindelijk economische psychologie gaan studeren.’

Jeetje, je hebt al aardig wat gedaan dus. Waarom nu Aegon?

‘Voor Aegon werkte ik bij een klein marketingcommunicatiebureau in ’s-Hertogenbosch. Ik wilde graag bij een groot bedrijf werken en het liefst in een multidisciplinair team. Daarom ben ik gaan solliciteren. Zo kwam ik de junior marketeer-functie bij Aegon tegen. Juist die junior functie sprak mij aan omdat je dan de kans krijgt om jezelf verder te ontwikkelen. En ergens naartoe te werken.’

Wat doe je als junior marketeer precies?

‘Het is heel wisselend. Dit kan zijn het opstellen van proposities en het uitwerken van customer journeys. Maar bijvoorbeeld ook het uitvoeren van klantonderzoeken. Iedere dag is weer anders.’

Dat is heel wisselend inderdaad. Hoe ziet jouw dag er dan uit?

‘We beginnen natuurlijk eerst met een kopje koffie bij de espressobar. Heel belangrijk! Tijdens de stand-up bespreken we vervolgens wat er voor die dag op de planning staat. Het voordeel hiervan is dat je precies weet wat je moet doen en waar de collega’s uit jouw team mee bezig zijn. Zo zie je het meteen als iemand hulp nodig heeft. Na de stand-up ga ik aan de slag met mijn taken van de dag en heb ik meestal ook veel afspraken staan. En uiteraard lunchen we vaak gezellig samen.’

Bakkies koffie en lunches, dat klinkt gezellig!

‘Jazeker. Ik ben met mijn team ook echt in een warm bad gevallen. We doen veel samen en werken bijvoorbeeld ook graag in één hok. Toevallig heb ik net het laatste etentje gemist omdat ik op vakantie was, maar binnenkort staat er weer eentje op de planning.’

Van welk onderdeel in jouw werk word je nu écht gelukkig?

‘Van resultaten, haha! Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om mijn taken op het agile bord van de ene naar de andere kant te hangen. Het is ook fijn als je samen met je team na een lang traject het resultaat ziet. Vooral als de verantwoordelijkheid bij jou ligt. Dan voel je je écht van toegevoegde waarde.’

Wat vind je soms moeilijk aan je werk?

‘Bij een groot bedrijf werk je samen met meerdere afdelingen. En als je dan ergens mee bezig bent, moet je dat ook met veel mensen afstemmen. Omdat ik graag snel schakel en dat ook gewend was van mijn oude werk, moet ik daar nog een beetje aan wennen. Dat is soms wel lastig.’

Aan welk project werk je nu?

‘Ik zit op dit moment in het go-to-marketteam voor Aegon Bank. Wij hebben zojuist een conversietraject afgerond. In het kort: een aantal producten die wij aanbieden gaat veranderen en wij moesten ervoor zorgen dat zoveel mogelijk klanten naar een nieuw product overstappen. Best een uitdaging. Daarnaast ben ik nu ook bezig met nieuwe proposities. Dat vind ik écht leuk!’

Maar doe je dan nog wel wat met je studie?

‘Zeker! Bij economische psychologie leer je juist hoe mensen keuzes maken en hoe deze beïnvloed worden. Ook klanten van Aegon komen dagelijks voor veel keuzes te staan. De kennis van mijn studie komt dus juist goed van pas als we het bijvoorbeeld hebben over customer journey’s.’

Hoe ziet jouw loopbaan er verder uit?

‘Ik wil mij vooral verder ontwikkelen binnen een corporate. Gelukkig krijg ik die kans ook. Zo ben ik onlangs gestart met de Aegon Digital Marketing Academy. Een programma van een jaar waarbij ik met marketeers en data analisten uit verschillende landen ervaringen uitwissel en meer leer over online marketing. Het mooie is dat we hiervoor ook naar verschillende steden toe gaan zoals Boedapest en Madrid.’

Waarom zouden andere mensen bij Aegon moeten werken volgens jou?

‘Bij Aegon maakt het niet uit op welke afdeling je werkt of binnen welke laag van de organisatie je zit. Het is een heel toegankelijk bedrijf en je schuift makkelijk bij elkaar aan de lunchtafel aan. En als je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken, dan krijg je die mogelijkheid hier ook. Je kunt écht doen waar je energie van krijgt. En van psycholoog naar marketeer: wie had dat ooit gedacht?’

Zie jij jezelf bij Pim aan de lunchtafel zitten? En ben je benieuwd naar jouw mogelijkheden bij Aegon? Kijk dan vooral bij onze openstaande vacatures.

Deel dit bericht

Comments are closed.