Toen ik in 2008 als 15-jarige scholier midden in een Utrechtse volkswijk begon bij Albert Heijn had ik eigenlijk nooit gedacht dat het zou uitmonden tot een carrière op het hoofdkantoor. Vanaf mijn 18e werkte ik als Teamleider in de winkel, waar ik o.a. bezig was met de planning en het winkelproces. Een baan waarin je al op vrij jonge leeftijd leiderschapservaring op doet en uit je comfortzone wordt getrokken. Op zo’n jonge leeftijd leerde ik onbewust de balans te vinden tussen het coördineren van personeel en contact staan met de klant, iets waar ik in mijn huidige functie nog ontzettend veel aan heb.
Gedurende mijn Master Finance lag de focus voornamelijk op Banking, een carrière in de financiële sector leek in eerste instantie het meest voor de hand liggend. Dit veranderde toen ik voor een studieproject Sonja Boelhouwer, voormalig Regionaal Manager Albert Heijn, sprak. Zij attendeerde mij op het Management Traineeship bij Albert Heijn. In ons gesprek werd ik bewuster van het feit dat wij als organisatie concreet impact en invloed hebben op de levensstijl van miljoenen mensen. De woorden van CEO Wouter Kolk tijdens ons welkomstlunch blijven mij nog altijd bij: “Met ruim 5 miljoen borden die we elke dag vullen, staat Albert Heijn midden in de maatschappij”. Dat is voor mij iets om trots op te zijn en reden genoeg om te kiezen voor een Management Traineeship bij Albert Heijn.
Na ruim 8 jaar in de winkel te hebben gewerkt ben ik in maart 2017 gestart als Management Trainee binnen Finance. In mijn eerste functie als controller draag ik bij aan de periodieke afsluiting en financiële analyses voor een aantal entiteiten binnen Albert Heijn. Dat je een multinational vanuit verschillende invalshoeken leert kennen, vind ik persoonlijk het meest interessant. Dit komt, omdat alle aspecten van een bedrijf raakvlak hebben op financieel gebied. Hierdoor heb ik al snel ontwikkeling kunnen maken in de breedte en een helikopterview kunnen ontwikkelen over de verschillende afdelingen. Naast de reguliere takenpakket is er ook genoeg ruimte om aan eigen projecten te werken. Het financieel resultaat op product categorie beter inzichtelijk te krijgen, is een project waar ik bijvoorbeeld aan heb mogen werken. Uiteindelijk hebben wij werkkapitaal inzichtelijk kunnen krijgen op productcategorie niveau. Hierdoor kunnen commercieanten in de toekomst betere beslissingen nemen.
Inhoud en persoonlijke ontwikkeling
Het Retail Management Traineeship van Albert Heijn staat in mijn ogen voor een ideale mix van inhoud en persoonlijke ontwikkeling. In het eerste jaar ga je veel aan de slag met persoonlijke vaardigheden en je ontwikkelingsdoelen. Dit gebeurt door middel van trainingen en een coach, die je gedurende het hele traineeship begeleid. Een van de trainingen die ik persoonlijk erg interessant vond is ‘Management Drives’. Hier leer je om te gaan met verschillende collega’s en klanten en krijg je handvatten mee om de juiste vragen te stellen aan een gesprekspartner en natuurlijk aan jezelf, namelijk: Wat geeft jou energie? Daarnaast is het interessant om tijdens trainingen te sparren met mede trainees over verschillende cases die door anderen worden voorgelegd.
“Na 130 jaar nog steeds voorop in vernieuwing”
In het eerste jaar is het mij het meest opgevallen dat de collega’s een enorme drive hebben voor hun werk. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling van het nieuwe kassaloos Tap2Go-systeem door mijn collega’s bij IT en commercieanten die met zeer veel passie spreken over hun nieuwste producten. Een leuk weetje, dat ik recent te weten ben gekomen, is dat gesneden fruit vanaf het moment van oogsten binnen 36 uur in de schappen ligt. Ik geloof sterk dat de combinatie van een enorme drive en passie ook de reden is dat wij als Albert Heijn na 130 jaar nog steeds voorop lopen in vernieuwing.
Wil jij ook een traineeship volgen bij Albert Heijn? Bekijk hier de beschikbare traineeships!