Dit is hoe Amber Harms het kiezen van een passende werkgever heeft ervaren en hoe haar huidige functie en werkzaamheden binnen het Young Talent Programme van Nestle haar bevallen.
Afstuderen
Ja dan ‘opeens’ is het moment daar. Afstuderen. Iets wat een paar jaar geleden zo ver weg leek is opeens zo dichtbij. Zorgen over het wel of niet halen van je diploma maken snel plaats voor het nadenken over ‘‘wat daarna?’’. Me in deze fase bevindende, stuitte ik op de volgende quote: ‘‘You mean after we graduate from college we have to actually work? Why are we still smiling?’’ Zo herkenbaar. Iets zo groots als het behalen van een diploma lijkt dan slechts een vereiste in de grote zoektocht naar die ene werkgever. Simpele vragen als ‘‘Wat wil ik?’’ En ‘‘Wat kan ik?’’ of nog erger en onzekerder de vraag ‘‘Welke werkgever wil mij?’’ poppen in je hoofd op en laten je niet meer met rust tot die ene felbegeerde handtekening onder je kakelverse contract. Zo is dat in ieder geval bij mij gegaan. En ik neem je graag mee hoe dat voor mij is verlopen. Ik studeerde af en startte in het Nestlé Young Talent Programme.
Solliciteren
Omdat ik niet direct een bevredigend antwoord kon vinden op bovenstaande ‘‘wat wil en kan ik’’- vragen besloot ik te beginnen bij ‘‘wat vind ik leuk?’’ en ‘‘wat vind ik belangrijk?’’. De simpele conclusie was: Food is mijn passie en ik wil graag zien hoe het er bij ’s werelds grootste voedingsmiddelenbedrijf aan toe gaat. Want de grote diversiteit aan productgroepen met sterke merken en de dynamiek en snelheid die hiermee gepaard gaan, spreken me erg aan. Daarbij vind ik het belangrijk dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en een positieve impact maken, en ook dit vond ik in de visie van Nestlé.
Kennismaking met Nestle
Zo begon mijn echte zoektocht met de aanmelding voor de Nestlé inhousedag. Mijn verwachtingen over deze dag werden waar gemaakt. Ik heb het plezier gezien dat de medewerkers uitstraalde; de drive en passie om mooie merken te bouwen en de diepgewortelde liefde voor food was daarbij duidelijk aanwezig. Dat smaakte naar meer…
Bovendien sprak het onderscheidende vermogen van het Young Talent Programme bij Nestle me erg aan, zoals het stimuleren van een brede ontwikkeling om de allround business te begrijpen – waar marketing, sales en category management deel van uitmaken. Dat bleek naadloos aan te sluiten bij mijn ambitie om me te ontwikkelen tot veelzijdige professional binnen de FMCG. Met andere woorden, binnen een dag was ik 100% overtuigd.
Business Course
Restte mij nog de taak Nestlé te overtuigen van mijn kunnen. Nestlé heeft daar in mijn ogen een mooi sollicitatiemodel op bedacht dat loopt via de Nestlé Young Talent Business Bourse, het selectiemoment voor een baan. In tweeëneenhalve dag laat je doormiddel van cases zien wat jij in je mars hebt. En is er een match? Dan heb je de baan in het Young Talent Programme te pakken!
Intensieve dagen op een mooi landgoed volgden waarin individueel presteren en teamwork centraal stonden. Na een succesvol verloop volgde daar dan hét contract. Met veel enthousiasme kijk ik terug op een geslaagde, vlotte selectieprocedure waarin veel aandacht werd besteed aan kennismaking van beide kanten.
Young Talent bij Nestle
Daarna begon het werkende leven. Na een half jaar in field sales te hebben gewerkt startte ik bij Nestlé Confectionery, de chocoladeafdeling van Nestlé. Voor deze afdeling werken is natuurlijk geen straf, ook niet om je werk mee naar huis te nemen overigens ;-).
Ik werk hier nu 2,5 jaar met heel veel plezier, dat feestelijk begon: In mijn eerste maand kreeg ik een telefoontje van de STER dat de ROLO reclame uit 1996 (ik was toen 7 jaar) was genomineerd voor beste reclame van de eeuw. Toch leuk zo’n mooie nalatenschap van mijn verre-voorgangers. En jawel, we wonnen! Een bijzondere start dat de kracht van het merkenportfolio en de marketingactiviteiten mooi illustreert. De lat is hoog gelegd en dit maakt het voor mij marketing een uitdagend en lonend carrière pad.
Nestle Cocoa Plan ambassador
Misschien nòg wel interessanter en belangrijker is hoe ik in deze job dagelijks bezig ben met hoe wij als grote speler een bijdrage kunnen leveren aan een betere, duurzamere chocolade keten.
Eén van de onderdelen daarvan is het Nestle Cocoa Plan. Daar zijn we al heel ver meegekomen, maar we zijn er niet. Stap voor stap werken we aan beter leven, betere landbouw en betere cacao. Over de voortgang en uitdagingen willen we transparant zijn. Daarom was het afgelopen jaar tijd om consumenten de mogelijkheid te geven dit plan met eigen ogen te zien. We namen chocoliefhebbers Yara en Emma mee op reis.
Hoe zij, als consument, deze ervaring hebben ervaren kun je in dit filmpje zien: https://youtu.be/je87iO02qtQ
Voor mij, als productmanager chocolade, een buitenkans: Naar Ghana op bezoek bij de boeren waar wij mee samenwerken. Om te spreken met de mensen die ons van de belangrijkste grondstoffen voorzien en tegelijkertijd een brug te slaan tussen boer en consument.
Als ik nu terugkijk heeft de nieuwsgierigheid om consumenten en de keten van voeding te begrijpen ervoor gezorgd dat ik wilde werken bij het grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld, Nestlé. Want groot betekent schaal en de kennis in huis hebben. Deze combinatie maakt échte impact mogelijk en dat hoop ik nog lang te mogen meemaken in mijn baan bij Nestlé.
Meer info?
Klik hier voor meer informatie over het Nestlé Young Talent Programme of ga naar de Nestle Campus Recruitment NL Facebook. Direct aanmelden? Klik dan hier!