Stageblog Commercie Rosalinde | Ahold Delhaize

0
Leestijd: 3 minuten

Afgelopen februari ben ik begonnen als stagiaire Categorie Kaas binnen Commercie bij Ahold Delhaize en ik kijk graag terug op mijn ervaringen van de eerste maand.

Vanuit mijn opleiding Voeding & Diëtetiek in Groningen zou ik een afstudeerstage zoeken binnen een bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie om erachter te komen waar er plek is voor een jonge diëtiste zoals ik. Al vrij snel was ik erachter dat ik op zoek was naar een groot, dynamisch bedrijf met veel mogelijkheden om mezelf te ontwikkelen en erachter te komen wat nou echt iets voor mij is. Er waren al meerdere studiegenoten die al eerder een stage liepen bij Ahold Delhaize en mede door hun enthousiasme kwam ik snel terecht bij één van de Matching Days die al in oktober plaatsvonden. Hier werd ik warm ontvangen, had ik veel open gesprekken met verschillende afdelingen en werd ik zo gerustgesteld door de aanwezige managers, dat ik direct ‘JA’ zei toen ik een mail kreeg dat er een match was ontstaan. Eindelijk had ik de stage gevonden waar ik naar opzoek was, en nog mooi op tijd ook!

Een aantal maanden later begon ik dan eindelijk aan mijn afstudeerstage. Natuurlijk ging ik erheen met een aantal verwachtingen, maar ik had me voorgenomen om alles over me heen te laten komen, nieuwsgierig te zijn en vooral eerst de mensen wilden leren kennen. De eerste weken zijn altijd nieuw en wat rommelig, maar ik had een overdrachtsdocument gekregen van de vorige stagiaire met wie ik goed contact had. Het eerste wat mij aangeraden werd, was om een “koffie date” in te plannen met iedereen van het team, collega’s waar ik regelmatig mailcontact had, maar ook met collega’s van andere afdelingen die ik zelf interessant vond. Er werd mij gelijk verteld dat ik zelf ook rond moest blijven kijken naar interessante projecten, functies van collega’s en vooral het grote netwerk van Albert Heijn te gebruiken om erachter te komen wat binnen dit bedrijf de mogelijkheden zijn voor mij. Doordat ik zoveel ruimte kreeg, en nog steeds krijg, om te ontdekken wat het beste bij  mij past, kreeg ik meteen een vertrouwd gevoel. De eerste weken heb ik dus heel veel koffie gedronken met collega’s van verschillende afdelingen, van kwaliteitsbeheersing tot labelling tot interne product testen. De mogelijkheden lijken eindeloos. Doordat ik veel mensen heb gesproken heb ik nu ook een gezicht bij het mailtje die ik opgestuurd krijg en wanneer ik iemands hulp inschakel. Dat geeft een fijn “wij”-gevoel. Elke week ontmoet ik weer nieuwe mensen en wordt mijn netwerk alsmaar groter. 

Maar ook de stagiairs worden meteen gekoppeld bij binnenkomst. Direct toen ik begon was er een grote whatsapp groep met bijna 150 stagiairs en zo wisten we al van elkaar dat we allemaal in hetzelfde schuitje zaten. In deze groep worden vooral dingen gedeeld over welkomstborrels, evenementen en vragen die stagiairs over het algemeen hebben. De welkomstborrel was een goede eerste stap om mede stagiairs beter te leren kennen. Zo ontstonden er vanzelf kleinere groepjes om samen een Vrijmibo te organiseren of tussen de midden gezellig samen te lunchen. Hierdoor zit ik nooit alleen in de pauze en heb ik altijd een leuke afspraak met een klein clubje stagiairs bij de lunch of koffie. Maar ook vanuit Ahold Delhaize wordt er aangeboden om de stagiairs te leren kennen, want er is een evenementencommissie die elke maand probeert om twee interessante activiteiten te organiseren, dus er zit nog veel leuks aan te komen!

Binnen mijn team merk ik dat ik elke week meer taakjes krijg, dat ze mij meer inschakelen bij vraagstukken maar ook dat ze mij erg vrij laten in mijn werkzaamheden. Ze attenderen mij erop als er een nieuw project opgestart wordt en hier kan ik dan wel of niet in mee doen als het me leuk lijkt. 

Naast het werk op kantoor heb ik ook een dagje meegedraaid in de winkel om te zien hoe onze producten erbij liggen en om een idee te krijgen van wat onze beslissingen betekenen voor in de winkel. Vakken vullen, kaas snijden voor klanten en proeverijtjes bedenken, de extra hulp in de winkel kwam zeker van pas!

Ook krijg ik veel vrijheid om zelf dingen voor te stellen, door bijvoorbeeld zelf een onderzoekje te doen naar een nieuw product of een voorstel te doen voor het design van een product. Creativiteit en innovativiteit worden dan ook heel erg op prijs gesteld en gestimuleerd. Op deze manier leer ik om me proactief en zelfverzekerd op te stellen, wat ik super waardevol vindt voor de rest van mijn carrière. Dit is nog maar de eerste maand en gelukkig nog many more to go!

Wil jij ook stage lopen bij Ahold Delhaize? Schrijf je nu in voor de commerciële Matching Days op 16 en 28 april!

Ga naar de website
Share.

Comments are closed.