Management Trainee (Finance) Thijs Kramer | Ahold Delhaize

0
Leestijd: 3 minuten

Acht maanden geleden startte ik als Management Trainee van Albert Heijn binnen Ahold Delhaize, dat brengt elke verjaardag nog steeds dezelfde gesprekken met zich mee. Iedereen in Nederland heeft wel een mening over Albert Heijn, Etos, Gall & Gall of bol.com. Als het niet over de producten in winkels gaat, gaat het wel over de spaaracties, het vernieuwen van reclames, etc. Waarschijnlijk heb je zelf ook een mening over dit alles. En dat was juist één van mijn belangrijkste redenen om te solliciteren voor dit traineeship, je gaat bij een bedrijf te werken wat écht midden in de samenleving staat.

Maar, achter dit alles schuilt natuurlijk nog een hele organisatie waar je als consument niks van ziet. Van marketing tot logistiek en van vastgoed tot IT. Al deze processen kennen een financiële component en die centrale plek in de organisatie was voor mij een reden om te solliciteren op de richting Finance, ondanks dat ik met studies Econometrie en Strategisch Management niet direct een finance achtergrond had. Na het succesvol afronden van het sollicitatieproces, kreeg ik te horen dat ik zou gaan starten als financial controller van Albert Heijn To Go. Naïef als ik was, dacht ik dat ik verantwoordelijk zou zijn voor een aantal To Go winkels of voor een aantal processen, maar niets bleek minder waar. Ik kreeg de verantwoordelijkheid voor alle processen binnen alle To Go winkels. 

Hoe ziet mijn week er ongeveer uit?
Als financial controller is je voornaamste taak om verantwoordelijkheid te dragen voor de winst- en verliesrekening en de balans. In een grote organisatie als Ahold Delhaize gebeurt het boeken van kosten en opbrengsten niet handmatig, maar door middel van automatische processen of door een derde partij. Alleen in een snel veranderende omgeving als de retailwereld, veranderen processen ook. In samenspraak met de business controller stem ik in dat geval af hoe de nieuwe processen ingericht moeten worden en zorg ervoor dat dit daarna ook nageleefd wordt. 

De winst- en verliesrekening is simpel gezegd alle inkomsten die je binnenkrijgt uit verkopen van producten minus de kosten die je hiervoor maakt. Aangezien To Go het kleinere broertje is van Albert Heijn, is het behapbaar om alle processen voor je rekening te nemen. De ene dag ben ik bezig met het uitzoeken van marketing processen, de volgende dag houd ik me bezig met logistiek en weer een dag later met de aansluiting tussen de kassasystemen en de boekhouding. Dit alles in samenwerking met specialisten op de verschillende gebieden, want dat is één van de belangrijkste kernwaarden: we doen het samen! 

Daarnaast houd ik mezelf bezig met het maken van trendanalyses en het inzichtelijk maken van de cijfers, om zo te laten zien waarom kosten of opbrengsten afwijken van wat gebudgetteerd is. Op basis van deze informatie kan de business aanpassingen maken, waarvan je de resultaten weer terugziet in de financiële cijfers. Zo maken we de cirkel rond. Op dit gebied zijn we op dit moment met nieuwe tools grote stappen aan het maken om dit inzicht dynamischer te maken. Wanneer je ziet dat deze nieuwe manier van rapporteren echt aanslaat en ook gebruikt wordt, geeft dit zeker een kick! Op die manier heeft je werk ook een blijvende impact op het bedrijf. Dit soort innovaties en het altijd willen verbeteren spreekt echt voor Ahold Delhaize. We proberen elke dag weer een stukje beter te worden. Zowel zichtbaar voor de klant, als ook op de achtergrond. 

Wat betekent het om trainee te zijn?
Naast de dagelijkse werkzaamheden staat elke week ook in het teken van jezelf ontwikkelen. Zo voer ik wekelijks gesprekken met mijn manager over mijn ontwikkeling op finance gebied, maar ook als persoon. Op gebied van persoonlijke ontwikkeling haal je daarnaast ontzettend veel uit gesprekken met een aan jou toegewezen coach en de trainingen die we als traineegroep volgen. Naast dat je veel over jezelf leert, creëer je ook een hechte band met de rest. Dit uit zich niet alleen op professioneel gebied door middel van alle kennis/connecties die iedereen heeft binnen het bedrijf, maar ook privé spreken we elkaar geregeld op feestjes, uitjes of nu via een wekelijkse online pubquiz. Daarom kan ik wel zeggen dat ik ze niet alleen als collega’s maar ook als vrienden zie. Een waardevolle toevoeging aan een verder toch al prachtig eerste jaar van het traineeship.

In een typische week ben ik dus bezig met coördineren, analyseren, innoveren en leren. Vier eigenschappen die ik zocht in een baan, waardoor ik na acht maanden nog steeds kan zeggen dat ik met veel plezier elke dag mezelf van mijn slaapkamer naar mijn werkkamer verplaats (en hopelijk snel weer naar kantoor)!

Helemaal enthousiast over Hét Retail Management Traineeship? Solliciteer t/m 15 mei voor het Traineeship! 

Ga naar de website
Share.

Comments are closed.