Jasper Paul – Trainee bij Albert Heijn

0
Leestijd: 2 minuten

“Ooit begon ik als groenteman” – van teamleider winkel naar traineeship

De kruideniers wereld is mij met de paplepel ingegoten. Als ik als kind op zomervakantie ging  – meestal naar Frankrijk – was steevast de Intermarché één van de stops. Een rondje warenonderzoek. En geloof me… je ziet vanzelf de verschillen. De meerwaarde. Het net dat beetje extra. De gezichten van de klant, ook al spreek je niet dezelfde taal. Met 14 jaar begon ik aan mijn bijbaan als groenteman. Alleen op de zaterdagmiddag, want meer uren mocht ik nog niet werken.

Inmiddels heb ik op 26 jarige leeftijd al een lange geschiedenis bij Albert Heijn. Gedurende mijn studie ben ik als teamleider verkoopklaar blijven werken met als doel een traineeship op het hoofdkantoor. Mijn hele studie richtte ik er zo ongeveer op in. Hoewel ik als teamleider – naar mijn idee – altijd maar op een klein deel van de organisatie invloed kon uitoefenen kon ik wel degelijk elke dag het verschil maken. Dit deed ik, met het idee in mijn achterhoofd om mijn beste verschillen ooit te verwezenlijken in alle winkels. Trainee bij Albert Heijn word je niet zomaar. Ik was me er wel degelijk van bewust dat alleen het ‘echte’ verschil in aanmerking komt voor een traineeship. Daarom ben ik met oud kandidaten en (supermarkt)managers in gesprek gegaan. Wat is nodig? Waar is behoefte aan? Waar moet ik over nadenken? Hoe val ik op tussen andere sollicitanten met fantastische cijferlijsten?

Wat mij opviel als teamleider in de winkel, is dat theorie lang niet alles is. Je leert op de universiteit, maar die theorieën gaan niet op voor alle organisaties of elke praktijk. Ik kwam erachter dat juist met praktijkervaring opdoen in de winkel ik zoveel meer inzichten kreeg en groeide voor een toekomstig traineeship. Super waardevol. Ik ben me ervan bewust dat het niet altijd meevalt bij een grote organisatie – zoals die van ons – om dingen voor elkaar te krijgen. Hoe krijg je medewerkers of een hele afdeling met alle neuzen dezelfde kant op? Het is makkelijk aan te kloppen bij de supermarktmanager. Het is tenslotte aan hen om de winkel aan te sturen. Zo werkt het niet op het hoofdkantoor. De materie is complex, er zijn verschillende groepen betrokken met verschillende belangen. Een grote mate van zelfstandigheid is gewenst. Toch kun je, met de juiste voorbereiding, een goed verhaal en een goede dosis doorzettingsvermogen veel voor elkaar krijgen. Dan maak je het verschil.

Mijn passie haalde ik als teamleider uit een late zaterdagmiddag. De winkel liep leeg en de weekboodschappen waren weer in huis. We maakten ons op voor een nieuwe week. Wat zat er dit keer in de promo container? Hoe konden we deze attributen zo aantrekkelijk mogelijk presenteren? Er was altijd ruimte voor eigen invloed. Echt een kick. Op het hoofdkantoor krijg je deze kick in het kwadraat. Twee culturen, twee inzichten. Die van Ahold en Delhaize verschillen toch in zekere mate. Hoe kunnen we het beste uit deze twee halen en samen één worden? Ook hier kan je zelfstandig invloed op uitoefenen. Uiteindelijk hebben we namelijk hetzelfde doel voor ogen: de nummer 1 in Nederland en België blijven.

Inmiddels ben ik weer terug op de winkelvloer. Het is onderdeel van het traineeship. Nog steeds loop ik warm voor die promokar. Nu op de zondag.

 

 

 

Deel dit bericht

Comments are closed.