Onderaan beginnen is zo gek nog niet

0
Leestijd: 2 minuten

Na jaren studeren is het dan eindelijk zo ver: je bent afgestudeerd. Je hebt een berg ervaring  opgebouwd in je studententijd, bij je studie- of studentenvereniging, sportclub of in andere nevenfuncties. En dan komt het moment dat je start in je eerste baan en voor je gevoel weer onderaan de ladder moet beginnen. Want wat kun je nu eigenlijk echt? Meer dan je denkt, zo weet Albert Pansier. Albert werkt nu twee jaar als adviseur bij OchtendMensen en legt in deze blog uit hoe onderaan beginnen heel waardevol kan zijn.  

Wat is een goed startpunt voor mijn carrière? Die vraag komt je vast bekend voor. Ook ik stelde mijzelf die vraag. Ik ging er vanuit dat ik ergens onderaan moest beginnen, maar dat bleek maar ten dele waar. Natuurlijk is je eerste rol vaak meer ondersteunend en niet altijd de meest uitdagende, de routineklusjes horen erbij. Tegelijkertijd krijg je ook veel kansen om initiatief te nemen en meer taken en verantwoordelijkheden op je te nemen. Juist aan het begin van je carrière kun je met enthousiasme, bevlogenheid en bravoure heel snel groeien. En de vraagstukken waar ik mij mee bezig mocht houden in mijn opdrachten, zoals kwaliteit van het onderwijs door kenniscirculatie, gezondheid in de stad Almere en de samenwerking tussen mantelzorgers en verplegers in een tehuis, waren echt geen vraagstukken voor beginners. Dat maakt het werken in de publieke sector ook zo leuk: het gaat om serieuze vraagstukken die impact hebben op mensenlevens. 

Daarnaast betekent onderaan beginnen voor mij oog hebben voor belangrijke belanghebbenden van mijn projecten, zoals de leraren, de inwoners van een gemeente of de verpleegkundigen. In dat opzicht hoop ik dat ik in mijn tijd bij OchtendMensen en in mijn verdere carrière altijd onderaan blijf beginnen, daar waar het gebeurt. 

Het betrekken van je stakeholders is van groot belang voor het succes van je project. Dat mocht ik ervaren in het ontwikkelen van een advies over het toepassen van (wetenschappelijk) onderzoek in het (basis)onderwijs. De leraren stonden centraal. Daarnaast ervaarde ik dat in een opdracht om een visie op buurtontmoeting te ontwikkelen voor een gemeente, waarin de behoeften van bewoners het uitgangspunt vormden. En tot slot in een opdracht om mantelzorgers beter te betrekken bij de intramurale zorg in een verpleegtehuis. De wensen van cliënten en hun mantelzorgers waren hierin leidend. Visies, plannen en beleid worden dan gebaseerd op dat wat er in de praktijk speelt en leeft. Dat zorgt voor draagvlak, duidelijkheid en begrip, zowel op de werkvloer als op strategisch en bestuurlijk niveau. Betrek hen die geraakt worden door wat jij aan het doen bent. 

Onderaan beginnen is dus zo gek nog niet. Het is maar net hoe je het bekijkt. Voor mij betekent het: beginnen bij de werkvloer en daar een verschil maken. In mijn opdrachten bij OchtendMensen krijg ik de kans om dat te doen. 

Benieuwd naar OchtendMensen? Kom naar onze digitale inhousedag 

Deel dit bericht

Comments are closed.