Sinds de lancering in begin 2015 heeft Skyscrapers een sterke groei gerealiseerd. Inmiddels bestaat het kernteam uit vijf professionals en is de pool van young professionals gegroeid tot 75. Om meer te weten te komen over Skyscrapers en de manier waarop het bedrijf zich onderscheidt van beter bekende traineeships, stelde Consultancy.nl onze collega Tim Berendsen enkele vragen.
Skyscrapers is voor velen nog een nieuwe naam – wat doen jullie precies?
Ik ben Skyscrapers gestart om jonge professionals de ultieme kickstart van hun carrière te geven. Wij zorgen voor een solide basis, denken met ze mee én geven ze het vertrouwen in de vorm van een jaarcontract. Aan de andere kant dagen wij organisaties uit om out-of-the-box te denken bij het geven van kansen aan die young professionals.
Skyscrapers creëert Young Influencers; hoogopgeleide talenten die het vermogen hebben om impact te maken. Zo kunnen wij onze partners voorzien van een dynamische en flexibele schil van young professionals die hen helpen impact te blijven maken in een snel veranderende wereld. Bovendien krijgen onze partners de kans om een Young Influencer na één jaar kosteloos over te nemen.
Hiervoor hebben we de Skyscrapers Talent Incubator ontwikkeld. In twaalf maanden helpen wij de Young Influencers te groeien in sprints. Hierin leggen we de focus op vier thema’s: basis, overtuigen, verbinden en vernieuwen. Door co-creatie en continue verbetering helpt de Talent Incubator om zowel de soft- als hard skills te leren die nodig zijn om impact te maken en onze klanten scherp en adaptief te houden.
Zo creëert Skyscrapers een community van een nieuwe generatie talenten die zich thuis voelen in een snel veranderende wereld en bovendien beantwoorden aan de vraag naar een dynamische en flexibele schil van talent.
Een Talent Incubator voor Young Influencers? Is dat niet gewoon een ander buzzwoord voor een traineeshipprogramma?
Net zoals veel traineeships werken wij uitsluitend met hoogopgeleide young professionals aan het begin van hun carrière. Bovendien krijgen zij training en begeleiding vanuit ons. Dus wat dat betreft lijkt het inderdaad op een traineeship.
Echter naar ons idee ontwikkelen de meeste traineeships je tot ‘allrounder’. Gedurende zo’n traject werk je aan verschillende projecten of opdrachten binnen verschillende bedrijven en duren de meeste traineeships één tot drie jaar. De Talent Incubator is er echt voor een carrièrekickstart: twaalf maanden lang keihard werken, skills ontwikkelen en door intensieve begeleiding een zo hoog mogelijk rendement behalen. Op deze manier wil en moet iedere Young Influencer bewijzen dat een opdrachtgever gek is om hen te laten gaan. Kortom: onze insteek is om vanaf dag één een duurzame relatie tussen opdrachtgever en Young Influencer op te bouwen. Na twaalf maanden is het dan aan hen om te bepalen of ze samen verder in zee gaan.
Skyscrapers-talenten worden doorgaans op business consultancy- en projectmanagementrollen gezet. Hoe zorgen jullie ervoor dat young professionals langs alle assen – inhoud, consulting en industrie – de juiste skills en vaardigheden opdoen?
Wij spreken een doelgroep aan vol met potentie maar in meer of mindere mate ook zoekend. Dat betekent dat we daar willen beginnen. Start with why! Wie zichzelf goed kent, zal uiteindelijk ook het beste functioneren en bovendien ook goed voor zichzelf kunnen bepalen wat wel of niet bij hem of haar past.
Wij gaan hierbij uit van de assen mind, body, soul en society. Een solide basis van hard en soft skills. Dit varieert van certificering op het gebied van een projectmanagementmethodiek als prince2 of Agile (Mind) tot een cursus persoonlijk leiderschap (Soul). Bovendien wordt iedere Young Influencer gekoppeld aan een maatschappelijk initiatief waar zij (op onze kosten) een businesscase zullen oppakken (Society). Met Skyscrapers focussen wij ons niet op een specifieke industrie of branche. Om die reden laten wij de inhoudelijke begeleiding bij de opdrachtgever; die heeft daar immers een veel beter zicht op.
Jullie stellen dat Skyscrapers-talenten na afronding van het incubator programma klaar zijn voor het werk van “Young Influencer”. Een grote claim: waar zijn de talenten van de eerste drie klassen allemaal terechtgekomen?
Voor ons is een Young Influencer een young professional die het vermogen heeft om impact te maken op zijn omgeving. Iemand die het succes en de ontwikkeling van de opdracht al vroeg in eigen handen neemt en zo dus positieve verandering kan beïnvloeden. Wij zijn er van overtuigd dat als ze dat goed doen, onze partners ze ook niet laten gaan.
Ongeveer 80% van de Skyscrapers blijven werken bij de organisatie waar ze via ons terechtkomen. Dit zijn heel uiteenlopende organisaties en functies. Denk daarbij aan Transformatiemanager bij Vanad Bliss, Implementatiemanager bij T-Mobile, Beleidsmedewerker bij de Gemeente Amsterdam of HR-projectmedewerker bij Liander.
Tot slot, Skyscrapers is de afgelopen jaren snel gegroeid. Hoe verklaren jullie het succes van de aanpak? En wat zijn de ambities voor de komende jaren?
Ik denk dat een belangrijke factor is dat wij zelf allemaal tot de doelgroep behoren (tot voor kort tenminste). We zitten er dicht op en zijn zo in staat om niet alleen diverse en goede young professionals aan ons te binden, maar ook om hun rendement zo hoog mogelijk te laten zijn. Daarbij is het natuurlijk aantrekkelijk dat wij een groot deel van het risico op ons nemen en een Young Influencer na één jaar kosteloos in dienst kan treden. Dit wordt gewaardeerd door zowel onze partners als de young professionals.
Onze ambitie is om uit te groeien tot een landelijke community van Young Influencers. Op dit moment hebben wij een kantoor in Amsterdam en Rotterdam, maar ik sluit niet uit dat we binnenkort ook naar Eindhoven gaan kijken. Op die manier willen we zoveel mogelijk young professionals de ultieme kickstart van hun carrière geven.